Beautiful Sydney! (deel 1) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu Beautiful Sydney! (deel 1) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu

Beautiful Sydney! (deel 1)

Blijf op de hoogte en volg Michelle

06 Februari 2014 | Australië, Sydney


Hallo iedereen! 

Eindelijk weer een verslagje vanuit het warme Australie! 
Hoe is het met jullie allemaal? Met mij gaat het goed, heb veel ups en downs maar daar kom ik wel doorheen :)
Ik zal verder gaan waar ik was gebleven: 

- Vrijdag- 

Eindelijk aangekomen in beautiful Sydney! Zooo blij dat dat ik er eindelijk was en op het vliegveld hoorde ik voor het eerst dat heerlijke accent om me heen :) I'm in Australia! :D Geen idee hoe lang ik in totaal heb gevlogen, maar het zal iets van 22 uur zijn. 
Voor wie nog steeds denkt dat Sydney de hoofdstad is van Australië; dat is het dus niet! Jarenlang werd er gediscussieerd welke stad de hoofdstad moest worden van Australië: Sydney of Melbourne. Omdat men er niet uit kwam werd in 1908 een nieuwe stad gevestigd, precies tussen de twee steden in; Canberra. Dat was vanaf toen de hoofdstad. De stad ligt 300 km van Sydney en 650 km van Melbourne af. De naam ‘Canberra’ betekent ‘ontmoetingsplaats’ in het Aborigional. 

Sydney is de grootste en oudste stad in Australië en de hoofdstad van de deelstaat New South Wales (niet van heel Australië!). Er wonen zo’n 4,3 miljoen inwoners. 
Sydney ligt aan de Tasmanzee, in het zuidoosten van Australië. De stad heeft zich ontwikkeld vanuit de natuurlijke haven Port Jackson, waar zich vandaag de dag het Sydney Opera House en de Sydney Harbour Bridge - twee iconen van de stad - bevinden. Tegenwoordig strekt de stad zich verder uit en grenst ze enerzijds aan berg- en heuvelachtig landschap in het binnenland en anderzijds aan de kustlijn van de Grote Oceaan.
Een van de bekendste gebouwen van Australië is natuurlijk het Opera House. Er werd in de jaren vijftig een internationale architectuurwedstrijd voor uitgeschreven. De Deense architect Jørn Utzon won de wedstrijd met dit ontwerp. Hij hield van zeilen en het Opera House symboliseert zijn liefde voor de zeilsport, omdat de daken op de zeilen van een groot zeilschip lijken.
Een ander symbool van Sydney is de Harbour Bridge. Het is de breedste boogbrug ter wereld met een een boogspan van 503 meter en lengte van 1.149 meter. De locals noemen het de ‘kleerhanger’. 

We werden opgehaald van het vliegveld en naar hostel gebracht. Onze kamers waren nog niet klaar, maar we konden wel de backpacks achter slot en grendel zetten en douchen. 

Het hostel wat de eerste 3 nachten voor ons is geboekt is het Wake Up! Hostel, in het hartje van Sydney. Het is bekroond tot beste hostel van Australië en beste hostel in heel Oceanië. In het hostel zit ook de Side Bar, waar elke avond wel wat te doen is: thema feesten, er draaien dj’s, optredens van bands, karaoke avonden, noem maar op. En om de hoek ligt het Street Café, waar je kunt ontbijten of lekkere dingen kunt kopen voor onderweg.

Ik had heerlijk gedoucht en daarna hebben we het Work & Travel Company gezocht. We zijn naar die straat gelopen, maar we konden niks vinden. Toen weer terug naar het hostel omdat de kamers klaar waren. We liggen met 6 man op een kamer (met nog een meisje uit Zweden). Toen weer gaan zoeken en na veel moeite hebben we het toch kunnen vinden. Een beetje gevraagd wat nou de bedoeling is en ze zeiden dat we maandag de hele introductie kregen. Toen zijn we weer wat rond gaan lopen en bij Subway gaan eten. 's Avonds zijn we ergens gaan eten waar ze elke dag een meal van de dag hebben. Vanavond was het steak, friet, sla en een grote 'scooner'  bier voor 12$. Onder 't eten kakte ik echt in. Dit is dus wat ze een jetlag noemen... De rest wilden uit, maar ik was te moe. Uiteindelijk bleven we met 3 man op de kamer en ik sliep om half 10. 

- Zaterdag - 

De volgende dag was ik om 7 uur klaar wakker. Ben me op gaan frissen en daarna heb ik geskyped met mam. Wat een gedoe. Eerst hoorden we mekaar allebei niet, daarna hoorde ik mam wel en zij mij niet en met weer een andere koptelefoon hoorden we mekaar weer allebei niet. 
Toen een ontbijtje gescoord, wat deze 3 dagen gratis is. Vandaag had ik cereal, sinaasappelsap en bananabread. 

En toen gingen we op weg naar Bondi beach! Eerst met de trein en toen met de bus. Maar we kwamen erachter dat we in de verkeerde bus zaten... Die naar Circular Quay. Maar dat maakte niks uit, want daar liggen de Harbour Bridge en het Opera House! Ik kreeg echt even kippenvel toen ik het Opera House zag. Ook de Harbour Bridge was super groot. 

Nou daarna weer de bus gepakt, de goeie dit keer.  We reden Bondi binnen en het was echt een super leuke wijk. Overal liepen mensen met een surfplank onder de arm en er waren leuke winkeltjes met merken als Ripcurl, Platypuss en Billabong. Het strand was echt heel mooi ^^ Ik had een 50+ zonnebrand gekocht (voor 20$!) maar ik durfde het nog niet aan om in m'n bikini te gaan liggen. Wel n hele tijd naar de surfers gekeken, super vet ^^ Toen de rest ging zwemmen ging ik even een rondje lopen en foto's maken, kan ik ook even in de schaduw lopen. Maar beter ook, want de jongens hadden zich niet ingesmeerd en waren daarna knal rood. Ik ben uiteindelijk op m'n haarscheiding, m'n handen (?) en in m'n nek verbrand omdat ik een vlechtje had :p Ben ik allang blij mee, de jongens zijn net kreeften! Bondi Beach is natuurlijk bekend van de TV-serie Bondi Rescue. Deze serie volgt de strandwachten van Bondi terwijl zij hun werk uitvoeren. Sinds 2006 wordt deze serie uitgezonden. De naam ’Bondi’ betekend in het Aboriginal iets als ‘het geluid van water dat op de rotsen beukt’. 

Vond 't jammer om Bondi weer te verlaten.. Maar ik denk dat ik nog een keer terug kom voor de Bondi to Coogee Clifftop walk. Daarna naar de supermarkt ' Woolworths' geweest. Beslissen wat je gaat eten met 5 man was echt moeilijk.. We hebben zeker een uur rondgelopen. We waren het eens over rijst, kip en groenten. Maar niemand snapte dat rijst met kip alleen super droog is... Uiteindelijk zag ik zo'n blikken van Heinz staan met pasta, saus en beef voor 2$! Ik wist wat ik ging eten... Teddy en Marvin pakten dat ook en de anderen pakten noodles. Echte backpackersmaaltijden :p

Sommigen gingen douchen, anderen gingen chillen en ik ging weer wat schrijven. Daarna ben ik in slaap gevallen, maar de rest wou uit. Ik was vet moe, jetlag... Dus ik deed even een dutje. Toen ik wakker werd ging ik douchen en toen ik terug kwam was de rest al terug. Ze hadden een uur in de rij gestaan voor een of andere club en iedereen was helemaal opgedoft en strak in het pak, dus toen dachten ze laat maar zitten...

- Zondag - 
 
De volgende dag was ik weer rond 7 uur wakker, maar ik dwong mezelf om iets langer te blijven liggen. Om 9 uur zijn we opgestaan om een free brekkie te scoren. Vandaag pakte ik fruit & yoghurt en tea. Toen zijn er een paar naar een internet cafe gaan zoeken en ik heb een verslagje geschreven en ben daarna op pad gegaan naar de Chinese Garden of Friendship. Ik had m'n kaart bij me, maar ik vond het nog knap van mezelf dat ik het had gevonden. Lekker door de tuin gewandeld, wat een cadeau van China aan Sydney was voor het 200 jarig bestaan van de stad. De tuin was heel mooi en ik heb wat mooie foto's gemaakt (zie Facebook). 

Toen ik terug was had de rest al gegeten dus heb ik een broodje gehaald in het cafe en ging daarna m'n ondergoed en sokken wassen :p Op de badkamer raakte ik aan de praat met een meisje uit Zweden. Zij ging een cursus tot surfinstructrice doen voor 3 maanden. We hadden afgescproken dat als ik klaar was, dat ik naar het cafe zou komen. Toen ik daar aan kwam zat ze daar met nog 2 anderen en er kwamen steeds meer mensen bij zitten. Uiteindelijk zat ik daar aan een tafel met mensen uit Zweden, Amerika, Korea, Nederland, Denemarken, Engeland, Argentinie en Finland. Super gezellig ^^ Er zijn tijden dat ik me echt alleen voel en er zijn tijden als deze: praatjes maken met mensen die overal ter wereld vandaan komen. Om zo'n moment weet ik weer waarom ik ben gaan backpacken :) Het meisje uit Argentinie liet ons een lokaal drankje proeven, matte, een soort bittere thee. Het Zweedse meisje ging de volgende dag al weg, wat echt jammer was. 

's Avonds hadden de jongens spaghetti voor ons gekookt, that's the good life.. ;) En toen zijn we eindelijk uit gegaan in de Side Bar onder het hostel.  Er was iemand die gitaar speelde en we hebben gepooled met 2 Chinezen en later met een Italiaan en een Australier. Was een leuke avond :)

- Maandag - 

De volgende dag hadden we introductie van het Work & Travel Company. Heel veel info gekregen over werken, Australie, beach safety, surf camp en we hebben een bankrekening geopend en een Tax File number aangevraagd. Omdat ze op het kantoor gratis internet hebben heb ik heel lang met Ruud geskyped, eindelijk een goede verbinding :) Heb op internet gekeken naar hostels, maar ik kwam er echt niet uit.. Er waren zo veel verschillende recensies, de een vindt het geweldig en de ander vindt het niks.. Dus ik besloot nog een nachtje in Wake up! te boeken. Ik moest wel naar een andere kamer. Daar lag een jongen uit Schotland en later kwamen er nog 2 meisjes uit Engeland en 1 meisje uit Chicago bij. De Schot had me uitgenodigd voor een karaoke avond en ik moest nog boodschappen doen en eten. Daarom was ik veel te laat weer terug en kon ik niet mee :( Ben op tijd naar bed gegaan, want ik was best moe. 

- Dinsdag - 

Om 10 uur uitgecheckt en weer naar het Work & Travel Company. Ging even skypen met Ruud en pap en weer zoeken naar hostels. Het begon te regenen, dus ik kon toch weinig doen vandaag. Na lang wikken en wegen besloot ik voor Nomads te gaan. Het was niet lang lopen en ze hadden plaats in een dorm voor 32 (!!!) personen of 6 personen. no way dat ik op een kamer ga liggen waar nog 31 anderen slapen. Dus het werd de 6 pers. dorm. Toen ik daar aankwam met een wat krakkemikkige lift wist ik het even niet meer..De kamer stonk, was een puinzooi en je kon duidelijk zien dat het een jongenskamer was. Ik d8 kut... Moet ik dit nu wel doen? Maar ik voelde me er niet prettig bij. Dus ben ik naar onder gegaan om te vragen of ik niet naar een kamer kon waar meer meisjes zijn. 

Ben zo blij dat ik dat gedaan heb, want ik mocht naar een kamer waar een Duits meisje en een Deens meisje zaten. Ze kenden elkaar van een tour die ze hadden gedaan over het Noordereiland van Nieuw Zeeland. Ze gingen bijna weer naar huis  en hadden veel verhalen en tips. We zijn samen gaan eten in een pub en ik vertelde dat ik de free city walk wilden doen en zij wilden mee. Dus toen voelde ik me weer een beetje beter. Het Duitse meisje Madelyn zei dat ze heel veel farmwork heeft gedaan; mandarijnen, tomaten, druiven plukken en aardappelen 'picken, packen en planten'. Toen ik vroeg of het niet zwaar was zei ze 'ja op zich wel, maar het is hoe zwaar je het zelf wilt hebben. Bij mandarijnen plukken betalen bijv. per ton 40$ (en zij kon er 3 op een dag), dus als je snel geld wilt verdienen, moet je harder werken'. Maar zij vond het allemaal prima te doen, ze deed het zelfs 3 maanden achter elkaar. Misschien moet ik het maar gaan proberen als ik m'n bankrekening en tax file number heb. En in de tussentijd van Sydney genieten ^^ 

- Woensdag - 

Dit hostel is echt een stuk alternatiever, eerst d8 ik waar ben ik beland, maar ik ga het steeds leuker vinden.  Om half 11 begon de city walk en ik ging samen met het Duitse meisje Madelyn en het Deense meisje Theresa. We hebben o.a. het Queen Victoria Building, het Central Buiness District, wat historiche gebouwen, het opera house, harbour bridge en the Rocks gezien. Daarna hebben we gegeten met uitzicht op het Opera house en zijn we door de Botanic Gardens gelopen, heel mooi ^^ Zie Facebook voor een sfeerimpressie! Alhoewel het een bewolkte dag was met veel wind, ben ik best verbrand op mijn schouders en in mijn gezicht :( Dus nu weet ik dat ik moet blijven smeren, ook al is het bewolkt! 'S avonds zijn we weer wat gaan eten samen. En deze volgende 2 nachten zit ik in een andere kamer.. 

Ik heb tegen de meiden gezegt dat ik vandaag even uit de zon blijf, dus misschien spreken we morgen weer af :) 

Mijn nieuwe Australische telefoonnummer is trouwens: +61405862165, mocht je me willen appen :)

Pakjes/cadeautjes/kaartjes/brieven enzo vind ik heel leuk om te krijgen! Je kunt ze naar dit adres sturen: 

Michelle Cremers
Work and Travel Company Australia
Ground Floor, 59 Goulburn Street
Sydney 2000
Australia

Als er post voor mij  is, krijg ik hiervan een melding. Als ik in de buurt ben haal ik het op en anders wordt het voor me doorgestuurd. (Post vanuit Nederland naar Sydney duurt +/- 10 dagen. Als ik op dat moment niet in Sydney ben, duurt het daarna nog een week)

En voor alle foto’s, zie facebook! (Ik ga ze maar één keer uploaden, dit zal dus op fb zijn. Internet is hier namelijk super langzaam..)

Nou, dat was het dan, mijn allereerste verslag vanuit het mooie Australië! 
Ik zal proberen om jullie op de hoogte te houden, binnen 2 weken komt er zeker een nieuw verslag!
Hoe is het daar bij jullie in Nederland? Missen jullie me al? :p 

Big kisses & hugs from Aussie!

xxx

Michelle

  • 06 Februari 2014 - 10:04

    Dagmar:

    Lieve Michelle,
    Ook dit verslag was weer leuk om te lezen, je hebt je missie gemist, je moet schrijfster worden!! Jammer dat je zo verbrand bent, maar inderdaad, blijven smeren, ookal,is het bewolkt, let op dat je geen zonnesteek krijgt! We missen je wel hier, vooral als Daf en ik hier 's avonds op de bank zitten gtst te kijken

  • 06 Februari 2014 - 10:17

    Jackie:

    Hoi Michelle,

    Wat een prachtige foto's en gedetailleerd verslag van je reis tot nu toe.
    Wat denk je van een journalistieke carrière of zoals je moeder zegt schrijfster?! :)
    Ha ha, we zullen nog wel veel meer kwaliteiten van je horen/zien.

    Geweldig om mee te mogen delen met alles wat je ziet, voelt en meemaakt!
    tot de volgende keer, groetjes Jackie

  • 06 Februari 2014 - 13:13

    Mariet:

    Hallo Michelle,

    Super leuk om je verslag te lezen.
    Zo kunnen we ons een beetje een idee vormen van wat je allemaal meemaakt.

    Kijk uit voor de zon en geniet van alle nieuwe indrukken.
    Hier is verder alles okee! Ruud is regelmatig hier, we vangen hem een beetje op.

    Groetjes en veel liefs Mariet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 22 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1131
Totaal aantal bezoekers 48415

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 29 Januari 2015

Backpacken Australië!

Landen bezocht: