Melbourne; the Garden City - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu Melbourne; the Garden City - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu

Melbourne; the Garden City

Blijf op de hoogte en volg Michelle

01 April 2014 | Australië, Melbourne


G’day mates,

Het is weer tijd voor een nieuw verslag, dit keer vanuit Melbourne!

Met wat pijn in m’n hart verliet ik Sydney, het is toch mijn thuis geweest de afgelopen 7 weken... Gelukkig kom ik hier later tijdens mijn reis nog een keer terug. Op zaterdag 22 maart vertrok ik vanuit Sydney met de trein naar Melbourne. In totaal 10 uur en 50 minuten in de trein gezeten. Had een tijdschrift bij me en heb een heel lang verslag getypt op mijn telefoon over de laatste weken in Sydney. Rond 12 uur ging ik slapen. Er zat niemand naast me, dus ben op een gegeven moment een beetje opgepropt op beide stoelen gaan
liggen. En ik werd wakker toen de lichten weer aangingen en er omgeroepen werd dat we binnen enkele minuten in Melbourne aan zouden komen.
Het hostel had in zo gevonden, International Backpackers. Toen op de computer gezeten tot 13.00 uur, want toen kon ik pas inckecken. Het eerste wat me opviel, is dat het hier een stuk kouder is! Ik moet hier gewoon een jas aan :p En de stad lijkt wat meer Europees. Er rijden hier ook veel trams.

Melbourne is de hoofdstad van de deelstaat Victoria. Het wordt beschouwd als de culturele en modehoofdstad van Australië. De stad is heel multicultureel (ongeveer een derde van de bewoners is niet in Australië geboren). Zo zijn er Griekse, Italiaanse, Turkse, Chinese en Vietnamese wijken. De stad heeft daarom heel veel goede restaurants. Naast goed eten is koffie hier ‘serious buisness’.

Een van de bezienswaardigheden zijn de Royal Botanic Gardens. Het zijn na de Kew Gardens in Londen de grootste botanische tuinen ter wereld. Melbourne wordt ook wel 'the Garden City' genoemd vanwege de vele parken en ander groen die in de stad te vinden zijn.

Waar Melbourne en bewoners ook bekend om staan is de grote passie voor sport. Elk jaar wordt er de Grand Prix Formule 1 van Australië gereden. In Januari is er Australian Open, een groot tennistoernooi. En tegenstelling tot Sydney en Brisbane, waar rugby erg populair is, is er in Melbourne meer aandacht voor Australian Football (oftewel Aussie Rules Football). In veel parken in Melbourne zijn dus ook velden waarop gespeeld kan worden. Verder zijn er ook grote wedstrijden voor wielrennen, paardensport en cricket.

Ook is Melbourne 3 x op een rij uitgeroepen tot ‘Most Liveable City in the World’.
(De andere steden in de top 10 zijn: Wenen, Vancouver, Toronto, Calgary, Adelaide, Sydney, Helsinki, Perth en Auckland. Ik zit hier dus goed in Oz! :p)

Eindelijk kon ik inchecken. Ik zit op een kamer met een Frans meisje, een Argentijns meisje en een Duits meisje. Allemaal heel aardig. Toen ben ik gaan douchen en gaan slapen. En daarna boodschappen gedaan bij de Aldi! Zit gewoon bij mij in de straat ^^

Heb een salade en broodjes gegeten en daarna met Hannah en haar vriend afgesproken, die zitten weer even in Melbourne ^^ Ben naar hun hostel toe gelopen, was helemaal niet moeilijk, want alle straten in het CBD (Central Buisness District) liggen hier recht langs elkaar.

We waren echt blij om elkaar weer te zien! :) En haar vriend Ollie is ook super aardig. Hun hostel ziet er wel veel leuker uit dan de mijne.. Ze hebben veel chillplaatsen en hebben ook een pooltafel. Mijn hostel is wat groter en daar ben je wat 'anoniemer'. Misschien ga ik wel daarheen verhuizen.

We hebben gezellig goonspelletjes gedaan en zijn daarna naar een Irish pub gegaan. Er was live muziek en t was echt super gezellig ^^ We hebben gedanst op de Ierse muziek: je kruist je armen en pakt elkaars handen vast en dan rondjes draaien maar! Ollie heeft ons nog getrakteerd op McDonalds en toen ben ik naar huis gewaggeld.

- Maandag 24 maa -

Had gelukkig geen kater! ^^
Heb samen met het Franse meisje ontbeten en toen een beetje gechillt op de kamer. Iedereen was weg en ik wist echt niet wat ik kon gaan doen. Het regende buiten, dus ik had geen zin om de stad in te gaan.. Heb een beetje gelezen en toen geslapen totdat Veronica (Argentijns meisje) thuiskwam. Had echt geen zin om te koken in die grote, drukke hostelkeuken. Dus heb ik opgezocht waar Domino's pizza ligt, want vandaag en morgen hebben ze 5$ pizza's. En toen heb ik een heerlijke pizza gehaald ^^

Toen ik terug kwam in de kamer, gingen Valerie en Veronica net koken. Toen ben ik met hun meegegaan en bleef ik met hun kletsen, terwijl zij aan het koken waren. Met eten kwamen er nog 2 Franse jongens bij zitten en t was nog best gezellig :)

- Dinsdag 25 maa -

Vandaag begon als een luier-dagje. Maar tegen de middag vroeg Valerie (Frans meisje) of ik met haar en Franklin (haar soort van 'vriendje') naar de Botanical Gardens wilde :) we hebben eerst supergoedkope sushi gehaald (:D) en toen een van de trams gepakt, illegaal :p Je moet hier een kaart hebben voor de trams waar je geld op moet zetten, dus gelukkig zijn we niet gepakt :p
De Botanical Gardens waren prachtig! Waarom die tuinen gewoon gratis te bezoeken zijn, is voor mij nog steeds een raadsel. Deze waren nog mooier dan die in Sydney! We gingen zitten bij een meertje, genoten van het uitzicht (en de sushi) en Valerie en Frank proberen me wat Frans te leren. Daarna heel lang in de tuinen gewandeld. Kan niet wachten om
terug te komen met m'n camera!

Toen weer terug waren hebben we wat wijn gehaald en de hele avond gedronken en gekletst. Franklin vroeg of ik kangoeroe wilde proeven en toen heeft hij kangoeroe-steak met aardappelen, spekjes en uitjes gemaakt! Echt lief! En
lekker, smaakte net naar bief.
Voelde me eerst wat verloren en alleen in deze nieuwe stad, maar dat is nu helemaal over!

- Woensdag 26 maa -

Ben vandaag op tijd opgestaan want ik wilde een free city walk doen. Ik liep naar Federation Square. Dit is het plein waar mensen komen protesteren of komen feesten als ze iets vieren hebben. Ben het visitor centre in gegaan om te vragen wat ze precies starten en heb daar een kwartier gewacht, maar ik zag niemand met een rood shirt (dat moest de tourguide zijn). Wel zag ik en oudere man met een kaartje om z'n nek met 'guide'. Maar hij was van de Federation Square tour, en ik wilde de city walk tour doen.. Hij zei dat die mensen heel onbetrouwbaar waren en meestal veel te laat waren. Dus besloot ik maar met hem mee te gaan :p In de groep waren mensen uit Adelaide, wat Kiwi's, mensen uit Zwitserland en een heel aardig meisje uit Engeland. We liepen het hele Federation Square rond en er was ook een 'glazen' gebouw waar vanalles te vinden was. Ik dacht dat het gewoon een plein was, maar er is zoveel te zien en te doen. We gingen ook even het 'Ian Potter Centre: National Gallery of Victoria Australia' binnen. Klinkt misschien raar, maar het was best een interessant museum en ik denk dat ik een keer terug ga, als t regent ofzo :p Het was trouwens super heet :o ‘Four seasons in a day’; het staat in alle reisgidsen over Melbourne en toch kun je het alleen begrijpen als je hier bent geweest. Het ene moment is het koud en regent het en het volgende moment schijnt de zon als een malle xD
Het Engelse meisje, Judith, is hier al 10 maanden en zei dat ik hier wel gemakkelijk een baan moet kunnen vinden, ook omdat m'n Engels goed is (dat heb ik nu al van 4 mensen gehoord sinds ik hier ben :p) En de RSA (Responseble Service of Alcohol cursus) is hier maar +/- 70$ en in Sydney was het rond de 140$! Moet die maar zo snel mogelijk gaan halen.
Toen de tour voorbij was, hebben we nummers uitgewisseld (zij ging shoppen) en ik kan altijd smssen als ik iets wil weten :)

Toen ben ik op pad gegaan, op zoek naar alle graffiti steegjes. Heb er 1 gevonden! Maar t was wel echt goed zoeken. Heb zo wel een goede indruk van de stad gekregen; er zijn veel verstopte 'laneways' en 'alleys' waar je allemaal gave hipster cafeetjes en eettentjes kunt vinden. Het merendeel van de mensen is alternatief gekleed en bijna iedereen heeft hier tattoo's en piercings. Of ze kleden zich 'shabby chic'; een beetje grunge achtig met uitgerekte slobbertruien en een skinny jeans of panty eronder.
Yesss, I'm starting to like Melbourne!

's Avonds besloten we een pancake party te houden. Ben met Franklin boodschappen gaan doen bij de Aldi. En toen bakken maar! We hadden kaas, uien, bacon en eieren voor erin. Maar het duurde zoo lang... Eerst alle pannenkoeken bakken en daarna kon je voor jezelf eentje in de pan doen en kiezen wat je erin wou. We hadden ook een doos goon gehaald, dus t werd heel gezellig in de keuken ^^
We raakten aan de praat met wat Duitsers en ik ben voor de rest bij hen blijven hangen tot een uur of 2..

- Donderdag 27 maa -

Wonder boven wonder had ik geen kater :p Maar het was wel kutweer, dus ben voor de rest in het hostel blijven hangen. Toen Veronica 's middags thuis kwam van school heb ik de hele middag met haar in de keuken gezeten. Beetje kletsen, zij moest huiswerk maken en ik ging verder in mijn boek lezen. Toen kwam Valerie ook thuis. Het was 6 uur geweest en wij hadden allemaal honger. Franklin zou voor ons koken, maar hij was aan t playstation-en.. Ik heb toen wat cherrytomaatjes, komkommer en hummus gepakt voor ons en nog wat boterhammen met hummus gegeten.
Eindelijk was Franklin dr en om 9 uur konden we genieten van de pasta met zalm die hij had gemaakt ^^ Fijn, zo'n
familie-gevoel :)

- Vrijdag 28 maa -

Vandaag ben ik 2 maanden weg van huis! Man, time flies when you're having fun!

Ben op tijd opgestaan, ontbeten en toen op pad gegaan. Heb van het visitor centrum een folder mee genomen waar alle graffiti-steegjes in staan ^^ Dus die ging ik zoeken, om wat foto's te maken. De eerste lag ergens in China Town. Super vet eigenlijk, dat dat hier gewoon kan. De anderen lagen wat verder weg, helemaal in 't begin van 't CBD. Hier kwam ik ook langs AC/DC Lane :p En toen de beste van allemaal: Hosier Lane! Een heel doolhof vol met graffiti ^^ Er waren ook wat graffiti-artists bezig, dus kon ik ze in actie zien :)
Daarna ben ik nog even het Ian Potter Centre (museum) in geweest en daarna ben ik gaan wandelen langs de Yarra rivier. 'Birramung Marr' noemen de Aborigionals 't; 'aan de andere kant van de mistige rivier'. Daar ergens op een bankje langs t water gegeten. Hier kun je echt goed mensen-kijken. En kan ik wat inspiratie opdoen voor mijn tattoo (ja mensen,
als ik terug ben, ga ik m'n eerste tattoo laten zetten! Als herinnering aan mijn reis).
Toen ik thuis kwam zag ik Valerie en Frank weer. Ze vroegen of ik mee ging naar St. Kilda (suburb van Melbourne, waar ook het strand ligt). Franklin moest daar de campervan ophalen in een garage, want hij gaat zondag met 2 vrienden naar de oostkust rijden. Dus we gingen weer (illegaal) met de tram daarheen. Daar zat een vriend van hem te wachten. En toen naar de garage. De campervan zag er super leuk uit. Je kon met z'n 3en voorin zitten en achterin was een groot bed. Er zaten allemaal lampjes in en een kastje, klaptafeltje en -stoeltjes. Valerie en ik zaten voorin, Franklin achterin en Jerome reed. Zo raar om aan de linkerkant te zitten xD En 't was voor hem ook echt wennen, we hadden een paar momenten dat er wat boze mensen toeterden :p We zijn eerst naar een wasserette gegaan, omdat al het beddengoed gewassen moest worden. Daarna heeft hij ons afgezet bij de tram en zijn we naar huis gegaan. Het was al 8 uur en ik had super erge honger, dus had ik boterhammen en noodles gemaakt. Frank en Valerie aten rijst met vis, die ze vanmorgen zelf ergens in St. Kilda gevangen hebben :p
En voor de rest van de avond heb ik the 'ring of fire' (drankspelletje) gespeeld met een Franse jongen, een Engelse jongen en 2 Belgen :)

- Zaterdag 29 maa -

Vandaag een rustig dagje, heb een was gedraaid en heb nog maar een week bijgeboekt in 't hostel. Toen met z'n alle boodschappen en drank gehaald, want we gingen eten in een ander hostel, met vrienden van Franklin.
Het hostel lag in St. Kilda. De naam (Coffee Palace) herkende ik, want ik had op internet er heel veel slechte reviews over gelezen.. Toen we de keuken en later ook de badkamer zagen, was t allemaal niet erg schoon.. Dus ik ben blij dat ik niet daar zit :p
Frank's vrienden waren allemaal heel aardig. De meesten waren Frans en er zat 1 Duitser bij en 1 iemand uit Peru. We hadden de regel dat iedereen aan tafel Engels moest praten :p Frank had weer super lekker gekookt; pasta met groenten, lamsvlees en een Chinese saus. Heerlijk ^^
We bleven nog heel lang in t hostel hangen en daarna gingen we richting t CBD, naar een club. Zal er best grappig uit hebben gezien; de hele bups, dronken in de tram... :p Toen we eindelijk de club hadden gevonden (na lang lopen, in de regen!), zeiden ze dat we op een 'guestlist' moesten staan... Toen hebben we nog een club geprobeerd, maar ook daar zeiden ze 'Sorry guys, we can't help you tonight'. Oftewel: 1: Het was veel te laat om ergens binnen te komen, 2: we waren te dronken, of 3: ze lieten ons niet naar binnen omdat we backpackers zijn.. Of alle drie natuurlijk.
Tot zover een avondje uit in Melbourne...
Veronica en ik hadden het helemaal gehad. Frank en Valerie waren ergens anders heen gegaan en 't was al 2 uur geweest.. Dus zijn we maar naar huis gelopen.

- Zondag 30 maa -

Vandaag uitgeslapen. We waren weer lekker brak. Om 3 uur maar eens ontbijt gemaakt en toen ging Valerie met Frank weg. Er was wat mis met de campervan, dus Frank gaat morgen. Toen met Veronica in t hostel gehangen.
's Avonds hebben we subway gegeten en waren we een beetje depri.. Veronica moest ook huilen, zij kent Franklin natuurlijk al langer. Toch ben ik bij dat ik deze mensen heb ontmoet. Maarja, dat is het backpackersleven; mensen komen en gaan.

- Maandag 31 maa -

Heb ontbeten en daarna boodschappen gedaan. Veronica was op school en Valerie was met Frank op de kamer, 't was hun laatste dag samen. Dus ging ik en plannetje maken voor m'n jobsearching: Allereerst m'n RSA (Responseble Service of Alcohol) halen. Dan moet ik elke dag een andere buurt uitkiezen waar ik m'n cv's af ga geven. En elke morgen naar advertenties kijken!
Ik had op internet gevonden waar je de RSA kunt doen. En t is maar 60$. Ik ben erheen gegaan om een afspraak te maken en ik kan de cursus morgen al doen! Dus dat ging snel.
's Middags hebben we afscheid genomen van Franklin, Yoann en Jerome. Was niet leuk.. En wie moet er nu voor ons koken? :(
Toen hebben we een beetje zitten niksen op de kamer en toen zei ik dat we wel Domino's pizza konden halen? Dus toen hebben we 3 pizza's gehaald. Even wat comfort-food..

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Melbourne is echt en stad die je 'eigen' moet maken, zei iemand een keer. En dan ga je er echt van houden. Ik zie er ook best tegenop om te gaan job-searchen. Sommige mensen zeggen nu wordt 't wat makkelijker, anderen zeggen dat het moeilijk is.. Ik zal het vanzelf zien. Wish me luck, dan komt t allemaal goed :)


Kisses to all my Dutchies,
Miss you... :(


Xxxxx


Michelle


  • 01 April 2014 - 21:19

    Dagmar:

    Hi there!
    Alweer een geweldig verslag kind. Leuk dat je dag na dag beschrijft wat je allemaal hebt
    beleefd! Ben ook benieuwd wat voor tatoo je gaat zetten! Ook geweldig dat je je RSA hebt
    gehaald! Nu maar hopen dat je snel een job vindt. Ik mis je wel hoor! Moet je kijken, je
    bent al 2 maanden weg...time flies again!! Ben super blij dat we iedere dag effe appen,
    maar volgens mij zeg ik dat iedere keer, haha!!
    Nou, dit was het dan weer, tot het volgende verslag, and: I love you very much, lots of
    love from your mummy❤

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 22 Sept. 2013
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 48399

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 29 Januari 2015

Backpacken Australië!

Landen bezocht: