Griffith & a real 'Australian outback adventure' - Reisverslag uit Yoogali, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu Griffith & a real 'Australian outback adventure' - Reisverslag uit Yoogali, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu

Griffith & a real 'Australian outback adventure'

Blijf op de hoogte en volg Michelle

30 Juni 2014 | Australië, Yoogali

G'day Dutchies at home!

Ik liet cold, depressing, rainy Melbourne achter me en vertrok om 8.30 met de trein naar Wagga Wagga. Lekker geslapen en de treinrit viel best mee. Rond 1 uur kwam ik aan en moest eigenlijk 50 min op de bus wachten, maar dat werd uiteindelijk anderhalf uur. In de bus weer geslapen en daarna naar buiten gekeken hoe we steeds verder the middle of nowhere inreden. Alleen maar stukken land met hier en daar een boerderij en we reden over hobbelige wegen. Ook heel wat sinaasappelbomen gezien. Ik dacht 'Zou ik daar komen te werken?'

De buschauffeur had voor mij het hostel opgebeld, of ze me konden ophalen. Super aardig. Dus ik werd opgehaald door Rachel, de receptioniste.
Het hostel is echt super leeg, maar deze week komen er meer mensen zeiden ze. Voor ik kan beginnen met werken, moeten ze m'n visum controleren. Ze willen hier natuurlijk geen illegalen hebben werken. Ze had me wel en nummer gegeven, voor schoonmaakwerk, wat ik in de tussentijd kan doen.

Na het inchecken kreeg ik meteen n joint en avondeten aangeboden door een Franse jongen. Kijk, dat is pas een welkom :p De rest is ook aardig, er zijn vooral Fransen, Italianen en 2 Nederlanders. Oh ja: en maar 1 ander meisje :p

De volgende dag ben ik met de Franse jongen het dorp in geweest en heeft hij me een beetje wegwijs gemaakt. We zijn naar de bibliotheek gegaan om wat uitzendbureaus op te zoeken en toen zijn we bij n paar langs geweest. De meesten waren niks, maar bij 1 hebben we en formulier ingevuld. Hetzelfde formulier als wat ik in het hostel in moest vullen. Dus ik vroeg aan de receptioniste of dat formulier naar een uitzendbureau gaat, en dat was inderdaad zo; ze werken samen. Dus moet ik gewoon afwachten tot ze m'n visum gecontroleerd hebben.

Heb het met iedereen een beetje over t werk gehad en ik hoor verschillende dingen: Frank (de baas) is ok, soms regelt hij wat werk voor jou. Anderen zeggen hij heeft veel praatjes, is n leugenaar, dus je moet ook zelf zoeken. De beste baantjes hebben ze zichzelf gevonden. Vandaar dat ik naar uitzendbureaus ben gegaan.

Griffith zelf is echt een saai dorp waar niks te doen is. Wel merk ik dat de mensen hier vriendelijker zijn dan in Melbourne bijvoorbeeld. Verder staat Griffith bekend als dé drugscapital van Australië, door alle wiet wat hier verbouwd wordt. 70% van de inwoners zijn Italiaans en er zit hier dan ook drugsmaffia (las ik op internet). Maar no worries! Heb daar nog niks van gemerkt :p

Toen ik woensdag opstond, was het hele hostel leeg. Iedereen was werken, dus ik voelde me best alleen. Maar ik kreeg wel te horen dat ik om half 5 kon beginnen met schoonmaakwerk. Dus een beetje zitten internetten en tv gekeken tot half 5 en toen werd ik opgehaald door Sam (oorspronkelijk italiaans). We gingen samen met nog een Zweeds meisje t theater en wat kantoren schoonmaken. Best chill werk. We waren om 7.20 klaar en op de terugweg vroeg hij of ik al had gegeten. Ik zei nee en toen heeft hij afhaalnoodles voor me gehaald :)

De volgende dag kwam hij me om 10 uur ophalen en toen hebben we eerst koffie gedronken met wat mensen in n café (en hij moest nog ontbijten) en daarna hebben we een huis schoongemaakt. Om 12 uur klaar, dus nog niet eens 2 uurtjes gewerkt en ik kreeg 100$ voor gisteren en vandaag :)

De volgende dag heb ik me weer een beetje zitten te vervelen. De meeste jongens zijn werken, en ook omdat er geen andere meisjes (meer) zijn is t best eenzaam. Dus maar weer wachten tot 5 uur, toen kwam Sam me ophalen. We hebben de bibliotheek, t visitors centre en n huis schoongemaakt. En daarna heeft hij echte italiaanse pizza voor me gehaald :) Weer free dinner ^^

De hostelbaas zei dat de 'packing shed' ergens volgende week open gaat, en dat ik dan misschien kan beginnen met sinaasappels inpakken. Ik hoop maar dat t waar is, als ik niet aan t werken ben, verveel ik me... Maar ja er komt wel een klein beetje geld binnen.

Vrijdag met wat jongens in de tuin gezeten, lekker in de zon. En een jongen was gitaar aan t spelen :) Toen weer wachten tot 5 uur en weer het theater en een huis schoongemaakt. 

Zaterdag had Sam een klusje voor me, met een andere man. Ik werd om 1 uur opgehaald en toen gingen we de vloer van een Nissan autodealer schoonmaken, met een machine. Ik moest de randen een beetje dweilen en toen mocht ik met de machine :p Tussendoor kwam Sam even kijken en een ijsje brengen. Weer 5 uurtjes gewerkt, dus weer 100$.

Zondag eerst weer n kantoor schoongemaakt en toen weer n paar tegels bij de Nissan autodealer. Op de terugweg heb ik een stukje in de auto gereden, ging wel goed, alleen de ruitenwisser ging de hele tijd aan ipv t knipperlicht :p (hier zit dat andersom).

En nu woon ik alweer 1 week bij Doug.
'Wie is Doug?', hoor ik je denken. Nou dat zal ik je vertellen:

Sam zei dat hij misschien wel een goede baan voor me had, waar ik meer geld kan verdienen. Er was een man (Doug dus) die iemand nodig heeft om in zijn auto te rijden (hij is z'n rijbewijs kwijt). Om een stuk uit t dorp te rijden, om hout te halen en dan weer terug. Voor 1 ritje krijg je 100$ en voor 2 ritjes 150$. Dat is per dag dus! Ze hebben ook n kamer daar, voor 70$ per week (ipv de 140$ die ik nu betaal). T enige probleem is dat ik geen ervaring heb met auto rijden.. Hij zei 'Ohh is niet zo moeilijk, dr zijn bijna geen auto's op de weg, en als dr nou niks komt via Frank (de hostelbaas), zou je dit misschien kunnen overwegen. It's good money'.
Dus zondag gingen we hem ontmoeten, en hij was heel aardig. Hij had zoiets van 'Waarom kom je niet meteen nu?' (de volgende dag moest ik eigenlijk weer huur betalen). Dus ik dacht ja waarom niet, ik kan het gewoon proberen en is het niks, dan kan ik altijd nog terug naar t hostel. Dus toen ben ik in gaan pakken en daarna kwam Doug me ophalen.
Hij heeft een heel mooi huis in een dorpje genaamd 'Yoogali', en hij heeft 2 kinderen, Luke en John, 15 en 17. Ik heb een fijne kamer met een heerlijk 2 persoons bed (zoo lekker na al die hostelbedden!). Hij heeft ook nog een dochter, maar zij is aan het studeren. En 12 jaar geleden is hij van z'n vrouw gescheiden.
Toen moesten we naar een vriend, en ik moest rijden, in n 'Ute', zo'n auto met n bak dr achter zeg maar. Aan de 'verkeerde' kant van de weg. 'No worries, I'll teach you how to drive' zei die. Ging best goed :p Die vriend had n huis waar n paar jongens in woonden die nu weg zijn, dus misschien dat ik daar een keer kan schoonmaken. Toen terug gereden, en zijn zus was op bezoek, met haar kinderen die half Nederlands zijn :p
En toen ging Doug met de jongens op crossmotors rijden. Hij gaat mij dat ook leren! Echt Australisch :p 'You're gonna be tough as nails by the time you leave' zei hij.
's Avonds lekker pasta gegeten, met vlees van n varken wat hij zelf heeft geslacht O.o Maar wel lekker :p
Eerst was ik best nerveus, je weet maar nooit waar je terecht komt.. Maar hij is echt aardig, en zijn kinderen zijn echt goed opgevoed.. En hij is n beetje n neatfreak :p

Maandag om 6 uur opgestaan om te ontbijten en toen heb ik voor t eerst vegemite geproeft; dat is een vies goedje wat Aussies op hun brood smeren, smaakt heel bitter.
Om 7 uur weg, eerst z'n zoon naar t werk gebracht. En toen gingen we op weg naar de 'bush'. Ik moest rijden totdat we bij een onverharde weg kwamen en toen reed Doug. Onderweg was hij vanalles aan het vertellen over jagen, wat hij allemaal gevangen heeft.. Dat hij heeft gesurfd en gedoken met haaien in de buurt. 'I'll just hold my gun in one hand and a knife on my leg and if he comes too close, I'll just hit him in the head'. Hij liet me ook een heleboel foto's zien van slangen die hij heeft gevangen. Ik vroeg 'Are those out there where we're going?' En toen zei die 'Yeah, that's why I told you to wear jeans; if you get bit, most of the venom stays in the jeans and doesn't go straight to the hart' O.o
Maar toen zei die 'No, there are no snakes in the winter. You came just at the right time' :p
Ook zei die dat hij 2 weken geleden nog een kangoeroe heeft doodgereden :( Ik vroeg 'Are those there as well?' En hij zei 'Oh yeah, you're gonna see heaps of kangaroos out there' :D
Toen reden we de 'bush' in en daar waren ze: een stuk of 6 grote grijze kangoeroes hupten weg! :o Ik was zo blij! Eindelijk kangoeroes gezien! :D 'Welcome to my office!' zei Doug.
Toen ging hij wat bomen omzagen en in kleinere stukken zagen en hakken. Ik moest alle stukken hout in de trailer gooien. Als die vol is, heb ik m'n 100$. We deden er zo'n 4 uur over (normaal gesproken 2, maar nu waren we veel rond aan het rijden). Best zwaar, maar voor paar uurtjes en dat geld.. Niet zeuren, gewoon doen. Rond 12 uur waren we klaar. Toen het hout afgeleverd bij 2 verschillende huizen, weer alle houtblokken uit de trailer gooien. En daarna op weg naar huis. 's Avonds de lekkerste vis ooit gegeten (uiteraard zelf gevangen) en toen was het weer tijd om op tijd naar bed te gaan.

Dinsdag hebben we geen hout gehaald. Eerst weer z'n zoon weggebracht. En daarna moesten we naar een of andere boer, om de auto te fixen. Er liep en rottweiler rond (iedereen laat hier z'n hond los rond t huis rondlopen, voor bewaking), dus heel fijn toen hij zei 'You gotta be carefull with that dog; if he doesn't like you, he will attack you'. Godzijdank mocht de hond mij wel :p Ik heb de hele tijd in de 'shed' gewacht, terwijl hij de auto was nt fixen. Totdat de vrouw van de boer vroeg 'Would you like to come in for a cuppa coffee?' Ja tuurlijk. Toen heb ik gezellig binnen gezeten, kletsen met een echte Australische boerin :) Zijn echt hele lieve mensen. Heb lekker ANZAC biscuits gehad en toen bleek dat ze nog lang niet klaar waren met de Ute, kreeg ik ook 'tea' (avondeten).

Woensdag weer hout halen. Was iets zwaarder dit keer en het was lekker zetten in de zon. Maar in 3 uur hadden we de trailer gevuld. Spierballen kweken! :p Haha
Ik maak nog best wat fouten met rijden (tis niet niks om ineens links
te rijden), maar Doug is heel geduldig.

Donderdag werd het nóg zwaarder. We gingen namelijk 2 ladingen doen O.o En dat is zwaar, kan ik je vertellen. 5 uur opstaan, kwart voor 6 weg. Doug had een jongen gevraagd om ons te helpen; Henry uit Engeland. En gelukkig reed hij, want ik was kapot. Volgens mij heb ik met elke rit geslapen. Ik was blij toen we weer thuis waren, om 5 uur.

Vrijdag weer 2 ladingen. Ik moet hier echt aan wennen, aan dit fysieke werk. Ik viel weer de hele tijd in slaap in de auto (Henry reed weer). En we waren om half 6 thuis. Eventjes zitten en toen moest ik John en Doug naar soccertraining brengen en later weer ophalen.

Zaterdag had ik vrij! Even lekker bijkomen. Doug ging met n ander meisje, wat hier in de buurt woont, hout halen.
Dus ik heb de was gedaan en opgehangen enzo, verder niet veel gedaan.
's Avonds moest ik John naar en feestje brengen. Ging goed, totdat er ineens politie achter ons zat. Ik d8 wat nou dat, ik heb toch niks verkeerds gedaan?! Rijden ging best goed. Bleek dat ze een random alcohol test wilden doen. Heb ik dat ook een keer meegemaakt :p
Er waren ook zo'n 'pas-op-voor-kangoeroe-borden' langs de weg en ik vroeg 'What do I do when there's a kangaroo jumping in front of the car?' Zei Luke 'just run it over. Just keep going' :p

Zondag weer een beetje uitgeslapen en rond 10 uur moest ik Johnny naar AFL (Aussie rules football) brengen. 's Avonds kwam 'Curly' eten (eigenlijk heet hij Fred, maar ze noemen hem 'Curly'); een echte Australische 'redneck', die je bijna niet kan verstaan :p Achja, kan ik m'n Aussie 'slang' ook n beetje bijspijkeren!

Maandag moesten we weer naar die ene boer, Doug moest de trailer maken. Toen heb ik wat klusjes voor de boerin gedaan: oregano van de takjes halen, verkruimelen tot t fijn genoeg is, en toen in potten gedaan. Kleren vouwen, de veranda vegen, avocado's plukken. En n stuk of 5x de afwas gedaan. Ze hebben een 'packing shed' en iedereen komt 's middags eten (heerlijke italiaanse pasta) en ze komen de hele tijd op de koffie. De mannen waren intussen wat geiten aan nt killen :( Bah... Gelukkig heb ik niet gezien hoe...


Dus zo zien m'n dagen er nu uit! Life with a 'real Australian family'; een leuke manier om het echte Australië mee te maken. En weer eens wat anders dan alleen maar omgaan met backpackers.
Geen idee hoe lang ik hier zal blijven. Totdat ik het zat ben, denk ik? Is wel lekker geld verdienen.

Ik mis jullie wel hoor :( Natuurlijk heb ik ook moeilijke dagen, dat ik het liefst naar huis zou willen. Maar ik heb nog lang niet alles gezien wat ik wil zien. Australië is prachtig en het verrast me steeds weer. Dus jullie moeten mij nog even missen ben ik bang!

Liefs vanuit Yoogali,

Michelle


  • 30 Juni 2014 - 18:52

    Dagmar:

    Haha" weer un very nice verslag wat je hebt geschreven! Nu ben je dus behoorlijk spier-
    balletjes aan het kweken!! En je dalik rijden als de beste! Dit is nu het echte Australische
    leven, keileuk!!! Hier doe je het toch voor!! Maar toch kan ik niet wachten tot je weer
    terug bent bij mij.... Geniet ervan kind en doe maar lekker je ding aldaar!! Doe Doug, John, en Luke de groeten, en tot een volgend verslag, xxxxx mammie


    B

  • 30 Juni 2014 - 19:39

    Mariet:

    Weer een erg leuk geschreven verslag Michelle.
    Leuk dat je ook het leven in een gewoon australisch gezin meemaakt.
    Groetjes en veel succes met alles.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 22 Sept. 2013
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 48470

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 29 Januari 2015

Backpacken Australië!

Landen bezocht: