Great Barrier Reef, Maggie & de Whitsunday Islands - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef, Maggie & de Whitsunday Islands - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef, Maggie & de Whitsunday Islands

Blijf op de hoogte en volg Michelle

14 September 2014 | Australië, Airlie Beach


Hallo lieve thuisblijvers,

Voordat ik het paradijsje Cairns verliet, heb ik nog iets gedaan, wat
ongelofelijk mooi was! Ik ben naar het Great Barrier Reef geweest :)

- Great Barrier Reef -

Op dinsdag 2 september had ik een dagtrip geboekt. Om half 8 werd ik naar de reefterminal gebracht. Ik ging met de maatschappij 'Down Under Diving' en het was maar heel eventjes varen naar het rif. Ben gelukkig niet zeeziek geworden (andere mensen wel), ik had voor de zekerheid reisziekte-pilletjes genomen. Maar ik had wel de hele tijd kriebels in m'n buik.. Ik heb het me zo vaak voorgesteld hoe het is om te duiken, maar nu ga ik het toch echt doen! En misschien ook wel in het mooiste koraalrif van de hele wereld!

Het Great Barrier Reef is het grootste koraalrif ter wereld. Het bestaat
uit meer dan 2.900 individuele riffen en 900 eilanden die zich uitstrekken
over 2600 kilometer, het totale gebied is ongeveer 334.400 vierkante
kilometer groot. Het rif is gelegen in de Koraalzee, voor de kust van Queensland in Noord-Oost Australië. Er leven 30 soorten walvissen, dolfijnen, buinvissen, 17 soorten zeeslangen, 6 verschillende soorten zeeschildpadden, 1500 verschillende soorten vis en zo'n 215 soorten vogels die het rif opzoeken. Het Great Barrier Reef kan gezien worden vanuit de ruimte en is 's werelds grootste alleenstaande structuur, gemaakt door levende organismen. Het rif is in 1981 geselecteerd voor de Wereld-erfgoedlijst. Een van de 7 natuurlijke wereldwonderen en “het hart van de oceaan”.

Eerst kreeg iedereen die ging duiken een briefing; we leerden wat alle
apparatuur was en we leerden ook alle handgebaren. Ik zat in de allereerste groep, dus moest meteen daarna m'n wetsuit en gear aan en het water in! Super zwaar; gewichten om en n dikke duikfles op je rug... Eerst moesten we ons aan de railing van de boot vasthouden en moesten 3 dingen laten zien (onder water):
- Het reguleren van je oren
- Als je water in je duikbril krijgt, wat je dan moet doen
- En je zuurstof slang uit je mond halen en weer terug in je mond doen.
De eerste 2 gingen nog wel, maar bij het laatste raakte ik in paniek... Je moest het hele mondstuk uit je mond halen, en om m weer in je mond te krijgen moest je echt goed je mond open doen.. En ik kreeg hem niet erin.. En toen raakte ik in paniek... En zwom ik zo snel mogelijk naar boven om lucht te krijgen.. :( Toen ik weer rustig was, probeerde ik het nog een keer, maar er gebeurde weer hetzelfde... Toen nog een keer, weer hetzelfde en ik had ook water binnen gekregen.. En toen zeiden ze al 'No, she's not going down..' Echt super kut, maar ik denk dat duiken toch niet voor iedereen is weggelegd... T was zoo eng.. En ik heb het tenminste geprobeerd.. Misschien probeer ik het op een ander moment nog wel een keer..
Dus toen ging ik lekker snorkelen.. En dat was al mooi! Mooi koraal, super
mooi gekleurde vissen. Net alsof je in een aquarium zwom... Een snorkelgids had een zeekomkommer voor ons opgedoken en er kwam allemaal wit kleverig spul uit wat we konden voelen, maar heel moeilijk van onze handen af kregen :p We hadden 3 uur, dus ben best lang in t water gebleven. Terug op de boot, zagen we nog een zeeschildpad voorbij zwemmen :) En we kregen een lekkere lunch van beef, sausages, vis en verschillende salades.
We gingen naar het 2e rif, en daar ben ik in de 'submarine' geweest; een boot met ramen, die over het rif heen vaarde. Tegen de tijd dat die terug was en ik een kopje koffie had gedronken, was het alweer bijna tijd om terug te gaan.. Dus had geen tijd meer om te snorkelen :( Daarna kregen we fruit, een glaasje wijn en crackers en kaas & een van de crewmembers, een Aboriginal, speelde gitaar en zong alle bekende reagge-klassiekers. De hele boot zong mee en t was een hele gezellige terug-reis :)

- Townsville/'Maggie' -

Na dit mooie tripje ging ik op weg naar Magnetic Island, oftewel 'Maggie'. Maar eerst moest ik naar Townsville. Dit was de eerste keer dat ik met de Greyhound bus reisde (hiervoor heb ik een hop-on-hop-off buspas gekocht; ik mag zo vaak op- en uitstappen als ik wil, tussen de steden Cairns en Sydney). Een grote rode bus, met comfortabele leren stoelen & wifi :) Heb 2 keer geslapen en als ik niet aan het slapen was, kletste ik met m'n buurtjes (nog helemaal vol adrenaline; ze hadden gisteren een skydive gedaan :p). Rond 10 voor 2 kwamen we eindelijk aan in Townsville. Toen de ferry gepakt naar Magnetic Island. Een Duits meisje van mijn hostel in Cairns ging ook naar hetzelfde hostel als mij en onderweg op de ferry zagen we een groep dolfijnen! :) Wauw, goed begin van de reis..!

Magnetic Island/Maggie is een prachtig groen eiland net voor de kust van Townsville. Het eiland heeft een oppervlakte van 52 vierkante kilometer en is bereikbaar per veerboot vanuit Townsville. Toerisme is een belangrijke bron van inkomsten; het eiland bevat een 27 vierkante kilometer groot nationaal park en vogelreservaat waarin vele wandelroutes zijn aangelegd. Op het eiland leeft ook de grootste koala populatie van Australië! Het eiland heet zo, doordat het een "magnetisch effect" had op het kompas van kapitein Cook tijdens zijn reis langs de oostkust van Australië.

Ik checkte in bij 'Bungalow Bay Koala Village', mijn nieuwe hostel. Wat een mooi hostel is dit! Het ligt middenin een National Park en je slaapt in een bungalow-hutje :) Nadat ik de spullen had gedumpt en m'n bedje had gemaakt, ging ik naar Julia, het Duitse meisje, om te vragen of ze iets wou doen. Toen zijn we samen het hostel gaan verkennen en zagen we een grote groep lorikeets (vogels); we konden heel dichtbij komen, ze waren totaal niet bang. Toen zijn we naar 'Horseshoe Bay' gelopen, het strand wat het dichtst bij ons hostel ligt. Hier hebben we zitten kletsen en gekeken naar de zonsondergang :) Op de terugweg zagen we nog een wallaby!
Ik had een pizza in t hostel besteld, had geen zin om te koken.. En toen zijn we op tijd naar bed gegaan, waren beide best moe.

Ik werd wakker van al het gekrijs van cockatoos.. We zijn hier echt omringd door wildlife; cockatoos, lorikeets, kookaburra's, nog meer rare vogels, possums, wallabies, gecko's.. & de vlinders vliegen om je oren!
Ik had om 8 uur afgesproken met Julia. Eerst ontbeten en toen gingen we een hike doen langs heel veel baaien & mooie strandjes. En wat voor een hike... Heel veel trappen op, trappen af.. Deed me een beetje aan de Blue Mountains denken. We begonnen bij Horseshoe Bay en bij het volgende plaatsje Balding Bay gingen we lekker op het strand liggen en hebben we in de zee gezwommen. Toen weer verder hiken, chillen op een strandje, verder hiken, enz. We zijn verder nog op de plaatsjes Radical Bay, Florence Bay en Arthur Bay geweest.
Toen we op Florence Bay zaten, roken we steeds een vieze lucht en we vroegen ons af waar dat toch vandaan kwam.. Opeens zag ik verderop op het strand wat liggen; we kwamen dichterbij en ja hoor; een super grote dode zeeschildpad :/ zijn maar helemaal aan de andere kant van het strand gaan zitten :p Natuurlijk had ik m'n benen niet ingesmeerd, dus die heb ik nu lekker verbrand.. Ofja lekker is t niet.. Pijnlijk :'( Julia wilde nog de Forts walk doen, maar ik wilde zo snel mogelijk douchen en aftersunnen... Dus toen heb ik vanuit daar de plaatselijke bus gepakt en ben ik terug naar t hostel gegaan. Tijdens het hiken hadden we trouwens n slang gezien! Dat was de eerste sinds ik in Australië ben :p Oh en ook een kookaburra..
's Avonds noodles gegeten en toen hebben we kaartspelletjes gedaan met een Duitse jongen en n Franse jongen van mijn bungalow en n Duits meisje en Duitse jongen die hier werken. Dus dat was wel gezellig :)

De volgende dag hebben we de Forts walk gedaan, om koalas te spotten! We gingen liften en 2 aardige vrouwen namen ons mee naar het begin van de walk. Ze gaven ons nog tip, waar we heen moesten, mochten we hier geen koalas zien.. Maar we hebben ze gezien hoor! :) Het duurde even, maar uiteindelijk zagen we een bolletje wol in de boom! En hij was wakker :) zooo gaaf! En zoo schattig en fluffig :p We gingen verder met de hike naar de top waar een oud fort was. Toen we terug naar onderen liepen riep een man achter ons 'Girls! Girls! Koala over here!' Wauww! Hij was zo dichtbij! We konden hem zo aanraken, maar natuurlijk hebben we dit niet gedaan. Wel hebben we m gebombardeerd met foto's :p Echt super mooi om ze te zien in hun natuurlijke leefomgeving :)
Toen terug naar het hostel, want om 12 uur moesten we bij de receptie zijn voor een tour door het wildlife park. Het was een 2 uur durende tour waarbij de ranger vanalles vertelde over de dieren. Allereerst werd er een zwarte cockatoo op onze arm gezet, en moesten we een zonnebloempitje tussen onze lippen houden.. De cockatoo pakte dan heel voorzichtig het pitje tussen onze lippen uit :p Daarna gingen we naar een witte cockatoo, die wat meer voorkomen dan de zwarte. Toen hij z'n reflectie in een telefoon zag, deed hij nog even een dansje :p Toen door naar de reptielen. Ze hadden wat zoetwater crocs en wat andere beesten die we van dichtbij konden zien. Zo heb ik een schildpad, 'blue tongue lizzard', 'two headed lizzard', 'bearded dragon' en een baby zoutwaterkrokodil vastgehouden! :) We gingen nog even bij een wombat kijken en toen kwam het beste van alles... Een droom die uitkwam....; Ik heb een koala vast mogen houden en mogen knuffelen!!!! Dat was echt een geweldig mooi moment. Zo'n lief, kwetsbaar beestje van zo dichtbij zien.. En ze was lekker zacht :) & rook lekker naar eucalyptus ^^ Helaas mocht ik 'm niet mee naar huis nemen :( Haar naam was Pebbles; een vrouwtjes koala dus. Je kunt aan het hoofd zien of het een vrouwtje of een mannetje is. Vrouwtjes hebben meer vacht en zijn fluffiger, omdat de baby zich eraan vast moet houden :) Als laatste nog een python om m'n nek gehad, wat toch wel een beetje eng was :p Het was een leuke, informatieve tour :)
Hierna zijn we naar Horseshoe Bay gegaan en heb ik hier lekker op het strand geslapen (in de schaduw offcourse..) Toen ik wakker was hebben we fish&chips gehaald en langs het strand gewandeld tijdens de zonsondergang :)

Op dag 3 zijn we 's ochtends nog gaan wandelen op de plek die de vrouwen van onze lift ons aanbeveelden; Wallaby Way (Finding Nemo :p).. Hele tijd gezocht, ze zijn zo moeilijk te zien.. Maar toch eentje gevonden! Toen moesten we weer terug naar het hostel, uitchecken en de bus pakken naar de ferry. Onze dagen op Maggie zitten erop.Afscheid genomen van Julia, zij ging maar Airlie Beach, en ik ging naar Townsville.

Ik besloot om 2 nachtjes in 'The Reef Lodge' te boeken. Even bijkomen van m'n verbranding.. Het hostel is wel oké, heel schoon in ieder geval. En heb leuke mensen ontmoet; een Kiwi, een Nederlander die duikinstructeur is en nog een leuk Nederlands meisje, die in m'n kamer zit. Verder alleen wat boodschappen gedaan, zodat ik die avond lekker kon koken; pasta met roomsaus, champignons, zuchini en hamblokjes.

De volgende dag heb ik een hike gedaan met Manon uit Alkmaar. Jaja, ik ben lekker sportief bezig de laatste tijd :p We gingen 'Castle Hill' beklimmen, waarbij we op de top van de berg een mooi uitzicht over Townsville zouden hebben. Mijn god, 't begon al goed; een super steile weg die ons naar het begin van de walking track leidde.. Dat voelde ik echt in m'n kuiten.. En het was midden op de dag, dus ik zweette me kapot.. We deden daarom lekker rustig aan, zo nu en dan een pauze, en toen we de top bereikten was dat de klim echt waard geweest; een prachtig uitzicht :) We zijn naar verschillende uitkijkpunten geweest en hebben foto's gemaakt, voordat we weer naar beneden gingen.
's Avonds de rest van m'n pasta opgegeten en geskyped, en ik had toch maar een nachtje extra geboekt.

Dit omdat ik het volgende hostel nog moest regelen, en kijken welke bus ik moet pakken naar de volgende plaats.. Dus dat kon ik de volgende dag rustig uitzoeken. Nadat dat geregeld was, ben ik in m'n uppie gaan wandelen. Heb een hele lange wandeling gemaakt langs 'The Strand'; een weg met parkjes langs het strand. De Aussies zijn best serieus over zonbescherming; er stonden bordjes met 'UV in Townsville is strong, all year round', 'You can even burn in the shade' en 'There is no such thing as a healthy tan'. Op het strand hebben ze een brievenbusje met vinegar; voor als je gestoken bent door een kwal. Ook vindt je overal waterkraantjes (voor je drinkflesje te vullen), openbare barbecue's (die iedereen schoon en netjes achterlaat) en heel veel fitness objecten (die de Aussies maar al te graag gebruiken, in de hitte..). Aan het einde heb je de 'Rockpool', dit hebben ze aangelegd vanwege het stingerseason; dan kun je niet in de zee zwemmen.
Ik ben helemaal naar een punt gelopen wat ze 'Kissing Point' noemen. Helaas niemand om mee te kussen, maar het is ook niet echt romantisch. Dit is namelijk een belangrijk fort/bunker. Daarna ben ik nog door een 'Ethno-botanical garden' gelopen, waar ik nog wat geleerd heb over de plaatselijke Aboriginal people. Toen eten ingeslagen om mee te nemen naar Airlie en toen ik weer in het hostel aankwam ontmoette ik 2 Nederlandse jongens, een Belg en een Engels meisje. Was heel gezellig, hebben biertjes gedaan en samen gegeten (sausages op brood, maar ja free dinner is altijd goed). En daarna wilden ze uitgaan. Eerst hebben we staan luisteren bij een straatartiest en daarna wat kroegjes en clubs proberen in te gaan, maar het was dinsdagavond, dus er was helemaal niemand. De Nederlandse jongens besloten terug te gaan, en ik heb nog met de Belg en het Engels meisje gepooled in een kroeg.

- Airlie Beach & de Whitsunday Islands -

Op woensdag 10 september vertrok in naar de volgende bestemming: Airlie Beach! Airlie Beach is een belangrijke toeristenbestemming; het is het opstappunt voor vaarten naar zowel de Whitsunday Eilanden als het Great Barrier Reef. Airlie Beach heeft een klein strand, waar van november tot mei veel zeekwallen voorkomen. Om de toeristen en plaatselijke bevolking toch een plaats te bieden om te kunnen zwemmen heeft de gemeente een kunstmatig meertje aangelegd aan de kust.

Het was maar 3 en een half uurtje rijden. Hier ging ik naar Nomads
en sliep ik in een huisje voor 6 personen. Is erg fijn, want zo hoef je de
badkamer niet met tig mensen te delen. 's Avonds ontmoette ik wat meisjes uit Engeland. Ze gingen vanavond uit en vroegen of ik mee wilde. Toen ik ze later weer zag zeiden ze dat we op een jacht gingen! Dus ik met ze mee, het was intussen een hele groep Engelsen. We kwamen aan bij het strand en daar kwam Stew ons tegemoet; een Kiwi, zo stoned als een garnaal. Hij zat in een klein bootje met een motor en had nog een bootje bij zich, ietsjes groter, maar nog steeds klein, dus ik was super bang toen we dr met z'n alle in moesten! Hij trok onze boot met een touw mee naar de zeilboot. Toen met z'n alle aan boord geklommen, met heel wat dozen goon :p Daar zat ik dan, op een boot van een of andere stonede Kiwi, tussen allemaal rare Engelsen..
Random eerste avond in Airlie :p Toen we weer veilig aan land waren, en
weggestuurd werden door security, wilden ze nog uit, maar ik ben lekker in m'n bedje gekropen.

De volgende dag lekker uitgeslapen, wasje gedaan, bij de traveldesk een
tripje geboekt, en ben daarna door de hoofdstraat van Airlie Beach gelopen. Heerlijke winkeltjes vol met surf-merken zoals Billabong en Ripcurl. Moest me echt inhouden om niks te kopen, want m'n geld gaat HARD. Niet normaal. Ik probeer erop te letten, en ik doe nog niet eens zo heel gek ermee. Maar alles is duur hier. Als iemand me wil sponsoren, heel graag; NL 88 INGB 0003 9825 17
Ook heb ik alvast m'n bus en hostel voor de volgende plaats geboekt. Tis
wat, dat reizen.. Maar ik heb het nog steeds naar m'n zin hoor! Ik ben hier nu al 7 maanden (!), dat betekend nog maar 5 maanden te gaan! Maar ik wil nog lang niet weg.. :( Ik wil hier blijven.. Het feit dat ik nu over de helft ben geeft me een beangstigend en benauwd gevoel.. Hoe moet het straks als ik terug ben..? Ik wil er helemaal niet over na denken..
's Avonds met avondeten zat ik bij 2 Italianen, een Duits meisje, een
Duitse jongen, Engelse jongen en een Franse jongen. Ze hebben samen de Fraser Island tour gedaan (moet ik nog doen). Echt een super leuke groep, heb nog heel lang bij ze gezeten. Ik hoop dat ik met die tour ook zo'n leuke groep krijg :)

De volgende dag was het alweer tijd voor het volgende tripje! De Whitsunday Islands... Zucht, wat was het daar mooi..
De Whitsunday Islands zijn een archipel (eilandengroep), gelegen tegen de oostkust van de staat Queensland, zo'n 900 km ten noorden van Brisbane. Het zijn in totaal 74 eilanden. De bekendste zijn 'Daydream Island', 'Hamilton Island', en 'Whitsunday Island', waar het witste strand ter wereld ligt: 'Whitehaven Beach'.
's Ochtends werd ik op gehaald door de company 'Ocean Rafting' :p Ik wist niet echt wat ik ervan kon verwachten, en ik was best een beetje bang, want het leek op een kleine rubberen boot, die dus best snel gaat :p Dus ik ging achterin zitten, dat gaat het minst op en neer :p En een meisje uit Melbourne dacht er precies hetzelfde over :p Eerst een stukje rustig varen, maar toen gingen we sneller en sneller en begonnen ze scherpe bochten te maken! Beetje eng, maar op een gegeven moment best leuk! :) We stopten ergens om een uur te snorkelen. Prachtig koraal, geel, roze, oranje, zelfs blauw.. En daarna gingen we op weg naar een van de eilanden, naar een lookout point met adembenemend uitzicht... En daarna hebben we een van de witste stranden ter wereld bezocht; Whitehaven Beach. Het witte zand bestaat uit 98% silica, je kunt jezelf een scrub-behandeling ermee geven, je haren ermee wassen (worden ze lekker zacht van) sieraden worden ermee opgepoetst en je kunt er zelfs je tanden mee poetsen! Dit was echt een paradijs op aarde. Ik heb nog nooit zo’n wit strand en azuurblauwe zee gezien!! :) Zo jammer toen we weer moesten gaan :(
Het meisje uit Melbourne heeft foto's van mij gemaakt, maar volgens mij heeft ze een bril nodig ofzo... Toen ik ze terug zag, waren ze bijna allemaal scheef, of ze had een vinger voor de lens... :(
Op de terugweg zaten we vooraan en hebben we weer wat lekkere bochten gemaakt! :)

De volgende dag heb ik met Anita, die ik met Ocean Rafting had ontmoet,
door Airlie gewandeld. Beetje gewindow-shopt, en er was een markt met heel veel leuke sieraden :) Uiteraard moest ik mezelf weer inhouden. Toen naar een strandje gegaan en daar lekker gechilld. Zij ging daarna nog door met shoppen, maar ik ging naar het hostel om te douchen. M'n laatste avond in Airlie heb ik afgesloten in een bar; daar heb ik een Aussie burger met friet gegeten en gekeken naar een rugby wedstrijd; de Nieuw Zeelandse All Blacks tegen de Zuid Afrikaanse Springboks :)
's Avonds pakte ik de Greyhound bus naar Hervey Bay.

Wat het volgende plaatsje me voor avonturen gaat brengen lezen jullie in
een volgend verslag!

Heaps of love, <3

Michelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 22 Sept. 2013
Verslag gelezen: 733
Totaal aantal bezoekers 48466

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 29 Januari 2015

Backpacken Australië!

Landen bezocht: