Whales & Fraser Island - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu Whales & Fraser Island - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu

Whales & Fraser Island

Blijf op de hoogte en volg Michelle

10 Oktober 2014 | Australië, Rainbow Beach

Hoooi iedereen!

Benieuwd naar wat ik nu weer allemaal heb beleefd? :p Lees dan maar snel verder:

- Hervey Bay -

Zaterdag 13 september pakte ik de nachtbus naar Hervey Bay. Best chill, want zo hoefde ik geen hostel te betalen. Om 7 uur vertrok de bus en ik kwam de volgende morgen om kwart voor 8 aan. Geen idee waar m'n hostel zat, maar een shuttlebusje van een ander hostel was zo aardig om me mee te nemen. Ik kwam aan bij 'the Woolshed', een leuk, kleinschalig hostel met een leuke woonkamer & keuken, ingericht als een typische Aussie Woolshed dus.

Hervey Bay is een snelgroeiend stadje in zuidoost Queensland. De ‘baai’ heeft een subtropisch klimaat zonder echte extremen (gemiddeld 30 graden Celsius in de zomer en 23 graden in de winter). Waar het bekend om staat is de goede mogelijkheid om walvissen te zien. ('Hervey Bay, where the whales come to rest and play') Tussen Juli en November trekken 'Humpback Whales' (bultrug walvissen) langs de kust om in de warmere wateren hun kalveren op te voeden. Dit is de enige plek ter wereld waar je zó goed kunt walvis-spotten.

- Whale Watching -

De volgende dag had ik daarom een whale-watching tripje geboekt! Ik werd in de middag opgehaald, samen met een Duits meisje en een Engelse jongen. Om 1 uur vertrok de boot, waar maar maximaal 35 mensen op konden. Eerst zagen we een dolfijn, die nieuwsgierig naar ons kwam kijken. Daarna hebben we een uur gevaren, voordat er omgeroepen werd dat er walvissen in zicht waren. Het waren een moeder en haar kalf.En het was echt een 'ahhh-moment' :) Misschien is het niet goed te zien op de foto's, maar ze waren best dichtbij! Later gingen we verder, volgens mij hadden ze wel genoeg van al die toeristen met hun camera's :p De kapitein had in de verte meer walvissen gezien, maar het duurde even voordat ze omhoog kwamen. Waarschijnlijk was de moeder haar kalf aan het zogen. De kalveren drinken zo'n 600 liter melk per dag!! Zodat ze een dikke laag blubber krijgen, wat ze nodig hebben in de koude wateren rond Antarctica. Ze hadden een microfoon in het water, en door de luidsprekers hoorden we de geluiden die ze maakten :) En toen kwamen ze eindelijk omhoog! Het kalf was super actief
en sprong de hele tijd uit het water en liet zich weer vallen :) Ook de moeder en haar 'escorte' (een groot mannetje) kwamen naar de oppervlakte om te ademen. Echt prachtig om die grote dieren van zo dichtbij te zien.. Het mannetje 'zwaaide' zelfs naar ons met z'n grote flipper! En we konden ook goed hun staarten zien als ze weer naar onderen gingen. Ik heb als n gek foto's zitten maken natuurlijk :p Heb een heleboel mooie :) Dit was een heel bijzonder tripje, ik wilde vroeger altijd zeebioloog worden :p
Echt een geslaagde dag dus!

- Rainbow Beach -

De volgende dag vertrok ik om half 11 naar Rainbow Beach. Voor ik het wist was ik er al. Ik moest naar 'Frasers on rainbow', waar ik voor m'n tour 2 nachten, en na m'n tour 1 nacht had. De eerste dag niet zoveel gedaan; beetje rondgekeken, boodschappen gedaan, wasje gedraaid, enz.
De tweede dag had ik een briefing over de tour. Een Kiwi met dreadlocks vertelde ons vanalles over het eiland en we werden flink bang gemaakt. Elke keer zei hij namelijk 'If you get bit by a snake, whatever you do, don't start crying, 'cause you will die!' 'Never go somewhere by yourself, 'cause you will get attacked by dingo's and you will die!' En allemaal enge verhalen over mensen die over de kop zijn gegaan met de 4wheeldrives, mensen die een meer in duikten en hun nek braken, en een jongen die een paar weken geleden in z'n eentje een wandelingetje ging maken en toen die terug kwam was het vlees van z'n benen gescheurd, omdat hij aangevallen was door dingo's.
Hij vertelde ons wat we moesten doen als we een slang of spin tegenkomen of als we gebeten worden. (vooral níet gaan huilen; door de adrenaline wordt het gif sneller naar je hart gepompt). En wat we moesten doen als we een dingo zagen (veel mensen zeggen dat je je armen moet kruisen en rustig achteruit moet lopen.. Maar wat er dan gebeurd, is dat er van achteren meer dingo's aankomen die je niet ziet, en dan wordt je van achteren aangevallen! Wat je het beste kunt doen is lawaai maken en zand in hun ogen schoppen. En vooral niet weg gaan rennen).
Een mooi, maar gevaarlijk eiland dus!
Daarna werden we in groepen verdeeld. Dit is de groep waarmee je de komende 3 dagen met een 4wheeldrive over het eiland gaat rijden. Mijn groep bestond uit 6 Duitsers, wat erg jammer was, en nog een Frans meisje. Het waren ook nog eens 2 stelletjes, die samen reisden en 2 zussen. Ik zei dat ik liever had dat ze Engels spraken (voor het Franse meisje), maar al snel bleek dat ze zich daar niet aan zouden houden...
Toen kregen we nog een introductie film te zien over hoe je met de 4wheeldrives moet rijden over het zand (met veel foto's van auto's die ongelukken hebben gehad). Ik mocht helaas niet rijden :( De kiwi-dreadlock-gast vond dat ik m'n rijbewijs niet lang genoeg heb (fair enough).

- De Fraser Island Tour! -

Jaaa! Eindelijk was het zover! Vroeg in de ochtend moesten we ons verzamelen en moesten we de auto inladen; een grote plastic container drinkwater, slaapzakken, een esky (koelbox), en kratten met eten voor de komende 3 dagen. De auto controleren op deuken en krassen en toen gingen we, een beetje opgepropt, op weg! Voorop reed onze gids 'Muzza' in de leading car. Toen wij, en achter ons nog 2 auto's. We hadden een walkie talkie, zodat de gids ons kon vertellen waar we heen gingen, ons kon waarschuwen voor dingen (zacht zand bijv.) en als we problemen hadden konden we hem altijd bereiken. Eerst was het een stukje rijden, en met de ferry gingen we naar Fraser Island.
Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld. Het ligt voor de Australische oostkust en hoort bij de staat Queensland. Het eiland is 122 km lang en 5 tot 25 km breed. De wegen zijn onverhard en door het mulle zand zijn de wegen alleen begaanbaar voor auto's met 4WheelDrive. Sinds 1992 staat het eiland op de wereld-erfgoedlijst Het is ook de enige plek ter wereld waar het regenwoud op het strand groeit. De meest voorkomende dieren op het eiland zijn dingo's; wilde honden. Deze dingo's zijn het meest 'puur' van Australië; omdat ze op een eiland leven hebben ze minder langs om gekruist te worden met andere honden. Ze zijn weg gevaarlijk en je moet ze vooral niet benaderen. Er werd ons ook gewaarschuwd dat je nóóit eten  in je tent moet hebben liggen en koelboxen altijd goed af moet sluiten.
In het Aboriginal heet het eiland 'K'gari', wat paradijs betekend.

We reden over '75 Mile Beach', wat de 'snelweg' van het eiland is. Wat wel grappig was, is dat er ook overal borden staan met een maximum snelheid :p En er is ook politie op het eiland die dit controleert! Toen sloegen we ergens af, landinwaarts, waar we zachter zand tegenkwamen. En toen kwamen we vast te zitten! Na een paar keer achteruit en weer vooruit te gaan, kwamen we eruit en konden we weer verder :) We kwamen aan bij Lake McKenzie; een prachtig blauw/turkoois meer, super helder & er was een mooi wit strand :) Hier hebben we lekker gechilld, gezond, gezwommen en foto's gemaakt :) Ik was het een beetje zat dat de Duitsers steeds Duits bleven praten, dus ik ben vooral omgegaan met het Franse meisje, en een Italiaans stel, een Engels meisje en een Duits meisje van een andere groep.
Na Lake McKenzie gingen we naar het kamp. Rondom ons kamp was er een 'dingo-fence'; een electrisch hek om de dingo's buiten te houden. Ik deelde mijn tent met het Franse meisje Lesley en het Duitse meisje van de andere groep, Hayat. We hadden alleen een slaapzak gekregen, dus geen kussen en we sliepen op de harde grond.. Die-hard kamperen dus :p
We hadden een lijst gekregen met wat we elke dag aten en hoe we het klaar moesten maken. Vandaag was het Asian stir frey met kip, groenten en rijst en als toetje fruitcake.
Toen heb ik met Hayat & de Italianen rond het kampvuur goon zitten drinken en toen kwam het Engelse meisje Rannon ons vertellen dat ze met wat mensen naar het strand gingen. Ik was een beetje bang, vanwege de dingo's, maar wat jongens wilden wel om me heen lopen, zodat ik veilig in het midden zat :p Ook hadden we een 'dingo-stick' mee, wat ze ons hadden aangeraden, zodat we ons konden verdedigen, mocht er wat gebeuren.. Spannend...!
We kwamen aan bij het strand en toen iedereen hun zaklamp uit deed, zagen we de prachtige sterrenhemel, inclusief de melkweg :) En ik had een vallende ster gezien! Er waren super veel mensen op het strand, heel gezellig, en die avond ontmoette ik Bart, uit Arnhem, en hebben we zijn verjaardag gevierd. Geen idee hoe laat ik in bed lag, maar heb niet veel slaap gehad :p

De volgende dag werden we om 7 uur wakker gemaakt. Had héél veel moeite om op te staan... En zat dus lekker brak aan t ontbijt. Scrambled eggs met uitjes & toast.
Toen gingen we weer op weg, en vandaag zaten we bij 'Muzza' in de leading car. Onderweg zagen we ineens een dingo! Dat was echt super vet :D Het lijkt eigenlijk gewoon op n normale hond :p De Aborigionals hebben de honden meegenomen naar het eiland om ze te gebruiken voor de jacht. Ze komen oorspronkelijk uit Indonesië vandaan. Gek dat ze dan toch zo agressief zijn geworden.
De eerste stop van deze dag was Indian Head. Dit is zo genoemd door ontdekkingsreiziger James Cook, die de Aborigionals aanzag voor Indianen. Vanuit dit uitkijkpunt kun je vaak walvissen & dolfijnen zien. En wij hadden geluk vandaag! We hebben namelijk walvissen, dolfijnen, maar ook roggen en een haai gezien!
Toen gingen we naar de Champagne Pools, de naam danken ze aan hun champagne-achtige kleur. Hier konden we zwemmen, maar ik vond het water veel te koud :p Dus ging ik chillen en een beetje foto's maken met Lesley en Rannon.
We gingen verder en toen zagen we weer een dingo! En toen begon hij ineens achter onze auto aan te rennen! Super vet, hij kwam zo dichtbij! :p
We kwamen aan bij het Maheno Shipwreck. Het schip heeft hetzelfde bouwjaar als de Titanic en ligt voor 90% onder het zand!
Toen was het tijd voor lunch: wraps met ham/rosbief, kaas, sla, tomaat, komkommer en saus. Dit hadden we elke dag als lunch trouwens. Na de lunch gingen we naar de laatste stop; Eli Creek. Dit was een snel stromend riviertje, waar je in kon liggen, en dan werd je vanzelf door het riviertje mee naar onderen genomen :p Ik heb er alleen doorheen gewandeld, want t was rond 5 uur dus de zon ging langzaam weg, en het water was heel koud :p
'Muzza' had een net tussen 2 auto's gespannen, dus toen konden we lekker volleyballen :)
's Avonds hebben we zelfgemaakte aardappelsalade,steak en sla gegeten.
Toen hebben we met onze groep een dobbelspelletje gedaan. Niet very exciting, maar goed, we hadden wat te doen. Naast ons zat een groep een drankspelletje te doen, en ik was de hele tijd naar hen aan het kijken.
Toen zeiden ze 'wil je met ons meedoen?' :) Dat hoeven ze niet 2 keer te zeggen.. Dus ik zei tegen de Duitsers 'Tschüs, ik ga hier zitten!' :p
Daarna ben ik weer met mensen naar het strand gegaan. En hier hebben we een geweldig drankspelletje gedaan; 'Ziggy Ziggy' :p Lag weer lekker laat in bed dus.

De volgende dag werden we om 6 uur gewekt, want vandaag hadden we een lange wandeling van een paar km, naar een ander meer. Maar eerst een brekkie van cereal en toast met peanutbutter&jelly.
We gingen weer op weg, dit keer met onze eigen auto. Toen stopten we ergens en Muzza tekende in het zand hoe we naar het meer moesten lopen. Het was best een pittige wandeling en onderweg zag je af en toe iemand op de grond zitten, met een hele zware kater :p We kwamen aan bij de top, bij grote zandduinen. Het leek op een woestijn en we vroegen ons af waar het meer nou was.. Bleek dat we nóg verder moesten lopen. Maar toen we in de verte een mooi groen meer zagen, was het t waard :) Dit was Lake Wabby. Na een fotosessie heb ik hier lekker geslapen. We gingen ergens lunch eten, wraps. En toen was het alweer tijd om terug te rijden richting de ferry :( Ik wil helemaal niet gaan!!
Op de ferry zagen we nog wat dolfijnen :)
We kwamen aan bij het hostel, waar we de auto schoonmaakten. En de meeste mensen hadden hier nog een nachtje, wat wel gezellig was. 's Avonds gegeten met Monica&Mateo, Hayat en Rannon. En daarna ben ik met Rannon naar de lokale pub gegaan, waar we wat gekke Australiërs wat flessen wijn voor ons hebben laten kopen :p

De volgende dag bij de busstop afscheid genomen van iedereen. De meesten gaan richting het noorden, maar ik ga naar het zuiden.. Ik haat afscheid nemen van leuke mensen :( Maar het was echt een geweldige trip :D Zeker een hoogtepunt van m'n reis, wat ik nog heel lang zal blijven herinneren.

Op naar het volgende plaatsje: Noosa!

Kisses xxxxxx

Michelle

• 11 Oktober 2014 - 15:53

Dagmar:

Heej Sjelleke, weer een mooi verlag geschreven en het zijn inderdaad hele mooie foto's
    die je hebt gemaakt!!! Je zit nu al vet over de helft....ik ben wel blij dat je in januari
    weer terug komt, hoewel ik me goed kan voorstellen dat je daar helemaal geen zin in
    hebt, maar er zijn nog verplichtingen die je na moet komen... Nu nog een paar maanden
    lekker genieten van al het moois in Australië!!! Xxxxxjes mamma!!!