What I've been up to, the last few weeks - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu What I've been up to, the last few weeks - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu

What I've been up to, the last few weeks

Blijf op de hoogte en volg Michelle

17 Mei 2014 | Australië, Melbourne



Hi everyone,

Ik ben weer rond aan het lopen, door een of andere typische Australische wijk. Ik klop op een deur. De deur gaat open. Een chaggi huisvrouw met een jengelend kind op haar arm vraagt: 'Yeah, what do you want?'.
Ik zeg: 'Hi, how are you today?'
'Fine...'
'Is this number 33?'
'Yeah...'
'Ok, perfect. So my name is Michelle, I'm from Simply, regarding the power in this area. The reason why I'm here today, is that your address popped up green, here in the system.. That usually either means that you're not receiving all the benefits that you should be receiving for this area.. Or you are, and everything is fine, but the system just needs to be updated. The easiest way for me to do that, is to look at the unit-price, on the back of an energy bill. So if you can go inside, grab your most recent one, I will sort that out for you.'
'Oh, no, I don't want to change.'
'Oh that's fine. I'm not here to change your supplier. I'm just here to find out why your address is on the system. So if you can grab an energy bill, I will sort that out and update the system.'
'Oh we're fine, I'm not interested. Bye.' En ze gooit de deur weer dicht.

Wat een dag. En ik voel me nog steeds niet helemaal goed, ben strontverkouden door dit Melburnian (kut)weer.
Ik loop verder, naar het volgende huis. De meeste mensen geven d'r helemaal niks om, om hoe hun tuin erbij ligt. Of hoe hun huis eruit ziet. De verf bladdert ervan af. Als het maar groot is, dat is wat telt. Ik doe het hekje open, want iedereen moet natuurlijk een hekwerk om hun tuin. Ik loop de trappen op naar boven, want natuurlijk liggen alle huizen hier op een heuvel.. Ik doe het deurtje met gaas open (wat je ook altijd in Amerikaanse films en series ziet) en klop op de deur. Weer een snobby housewife.
'Hello?'
'Hi, how are you?', zeg ik met m'n verstopte neus.
'Good'
'Just to confirm: is this number 37?'
'Yes it is'
'Ok, good. I'm Michelle, I'm from Simply, regarding the power in this area...'
'Oh you want us to switch Energy Company's?'
'Uhm, no. We're an Victorian Billing Agency and we're checking all the houses on the system, if they're on the correct unit-price for this area.'
'Ohh, my husband does all that, so I'm sure we're fine. Thanks.'
*gooit deur dicht*

Pff... Ik haat deze baan zo erg. Tijd voor een pauze. Ik ga ergens in het gras zitten en app een tijdje met mam.

Ik hoor gekrijs en kijk omhoog. Een zwerm cockatoos vliegen voorbij. Ik heb vandaag ook wat lorikeets gezien én voor het eerst een kookaburra gehoord. Australian wildlife; even in the suburbs...

Ik kijk weer op m'n telefoon en denk verrek... 'T is de 28e vandaag. Ik ben al 3 maanden weg van huis. Maar ben ik echt happy? Oké, soms wel. Maar met m'n baan echt niet. Ik sta onder druk, omdat 't m'n 3e week is en ik nog steeds geen sales maak. Het is frustrerend voor m'n team. Lina smste vanmorgen: 'You can not finish on 0-1 again today. No excuses. You are not a rookie anymore. Give it all you can, 2 is the bare minimum!'
Maar het lukt me gewoon niet. Ik ben hier het type gewoon niet voor.

Om half 6 begint het weer te regenen en wordt het donker. Nadat de laatste klant zegt 'Nahh, I'd rather stay with my current company for the moment.', kijk ik op m'n telefoon en het is 6 uur. Eindelijk. Ik moet een half uur wachten tot ik word opgehaald en moet het gezeik aanhoren van Lina, hoe embarressing het is dat de andere teams het beter deden vandaag. Ik vraag: 'Do you guys have some kind of extra training, for objection handeling?' Waarop Lina zegt: 'Extra training? The extra training you got is from Luke, when he was with you in the field. Some other teams don't have that, so you've allready got more training than people in other teams.' Oké. Was het proberen waard.

Nadat we werden afgezet, pak ik de tram naar huis en realiseer me dat ik m'n telefoon in het busje ben vergeten. Kut. Onderweg haal ik wat sushi en als ik bij het hostel aankom ga ik meteen naar de kamer. Geen zin om in de keuken te gaan zitten.

Daar zijn lieve Veronica en Miriam. Het enige wat me hier houd zijn zij. Terwijl ik m'n sushi op eet, praten en lachen we om Veronica's verhalen over haar klasgenoten. Tegen de tijd dat we uitgepraat zijn is het half 11 geweest. Bedtijd. Morgen weer zo'n dag... Pleh.

De dag erna was de meest verschrikkelijke dag tot nu toe. Één woord: Regen.
Met bakken uit de lucht.
Ik had een shirt met lange mouwen aan, daarover m'n simply shirt, dáárover een vest én m'n leren jasje. En ik had n sjaal om en nog had ik het koud. Daar liep ik weer, met m'n ipad in m'n ene hand en m'n paraplu in m'n andere hand. Bij elke deur dacht ik 'dit wordt m'n deur, ik kan het' *klopklopklop*
Maar ik kreeg objections als:
'Oh I'm not the owner, she's away for a few days'
'My mom/dad isn't home', en als ik vraag of ze voor 6 uur terug zijn is het 'no, he/she works late'.
'Oh we don't have bills, we trow them away' Ik zei geen probleem, ik kan t opzoeken, bij welke maatschappij zitten jullie? 'Oh I really don't know, my husband does all of that stuff. So I can't help you right now. Bye.'

4 helse uren gingen voorbij. En ik voelde m'n schoenen en broek steeds natter en natter worden. Tijd voor pauze. Ik vond n speeltuintje met een picknick tafel onder een afdak en ben daar een half uur blijven zitten. Toen weer door. Door de regen. M'n schoenen waren nu helemaal doorweekt en m'n voeten ijskoud. Eindelijk was het 6 uur. Maar ik moest 40 min wachten tot ik eindelijk werd opgehaald.

Ik en nog 2 nieuwe jongens werden afgezet. Het wachten op de tram duurde verdacht lang. Een van de jongens vond het te lang duren en besloot de trein te pakken.
Ik wil naar huis... Droge kleren aan..
Eindelijk de tram. 'Sorry guys, last stop, everyone needs to get out.' Iemand zei tegen ons dat er helemaal geen trams meer rijden, er is ergens iets aan de hand...
De andere jongen van ons team komt aangelopen: er rijden ook geen treinen, er is brand ergens op een station.

Geen trams en geen treinen. Fml...

De jongens besloten te gaan lopen, maar zij moesten naar St. Kilda, helemaal de andere kant op dus. Ik had geen idee hoe ik moest lopen, en t was donker, dus herkende niks. Ik zei tegen een man waar ik heen moest, en vroeg hoe ik het beste kon lopen. Hij moest ook naar t CBD, dus kon hem gewoon volgen.

Helemaal van Richmond naar Franklin st/Elizabeth st gelopen. Met natte broek en natte schoenen. Was rond 9 uur eindelijk thuis. Droge kleren, eten, douchen, naar bed.

De volgende dag zei Lina dat er volgende week 3 nieuwe mensen in het team komen, 1 rookie en 2 met meer ervaring. Ik ben zelf geen rookie meer en ze hebben geen tijd om mij nóg meer te trainen. Dat betekend dat als ik vandaag minder dan 2 sales maak, ik in een of andere 'gevarenzone' kom, waardoor ik 4 sales MOET maken in de komende 2 dagen, anders kunnen ze mij ontslaan.
Maarja.. dat klinkt n beetje onmogelijk voor mij. Dus ik probeer het vandaag nog vol te houden en als t echt niet lukt, zeg ik gewoon zelf dat t niks is voor mij is.

De dag ging snel voorbij dit keer, maar wederom; geen sales. Toen ik werd opgehaald zei ik tegen Lina: 'Sorry dat ik geen sales heb gemaakt vandaag.. Ik denk dat dit toch niks voor mij is, ik denk dat ik maar moet stoppen en een andere baan zoeken. En t is echt onmogelijk om de volgende dagen ineens 4 sales te maken' Ze zei: 'Ja ik snap je helemaal. Ik snap ook dat je het niet leuk vind voor t team. Dit is ook niet een baan voor iedereen. We zien zo veel mensen komen en gaan, die het proberen en er dan achter komen dat t niks voor hen is. Maak je geen zorgen, t is oké. Ik praat met Luke en dan hoor je vanavond hoe of wat.'

's Avonds kreeg ik een berichtje dat het niet erg is als ik mijn week niet af maak. En dat ik morgen m'n uniform in kan leveren.

Het voelde als een hele opluchting. Vanaf het begin dacht ik 'kan ik dit? Is dit wel iets voor mij?'. Maar ik heb het geprobeerd en nu weet ik tenminste: door-to-door sales; nooit meer.. :p

De volgende dag een beetje uit kunnen slapen. En om half 12 naar t kantoor gegaan met m'n kleren. Ik stond binnen 5 min weer buiten. Toen gechillt en n stuk van m'n blog getypt, tot Veronica thuis kwam. Samen bij Maccas gegeten, waren te lui om te koken :p En s avonds ben ik met Miriam naar Ryan's hostel gegaan (haar 'vriend'), daar was karaoke avond. Er waren nog wat mensen van de Smart Group, uit Ryan's team, dat was wel gezellig ^^ En nee, ik heb niet gezongen :p Heb afgesproken met een Aussie dat ik n volgende keer ga zingen, maar alleen als ik dronken ben xD Ik kan niet voor een groep mensen zingen als ik nuchter ben :p We hebben ook een nieuw spelletje gedaan; 'Fives', lijkt een beetje op 'Rock, Paper, Scissors'.

Vrijdag gechillt met Veronica, die hoefde maar 2 uurtjes naar school. En 's avonds hebben we aardappelpuree met hamburgers en uitjes gemaakt, eindelijk fatsoendelijk eten :p Daarna had ik afgesproken met de Aussie :) Een beetje ronddwalen door Melbourne en zien waar we uitkomen. Eerst zijn we naar n soort chocolaterie-achtig-iets geweest, kei lekkere chocomel gehad :) Daarna naar de oudste pub van Melbourne gegaan. Toen nog n bar, lekker buiten bij de terrasverwarmer gezeten en daarna....
Heb ik in t busje van de Smart Group gereden!! We hebben een afgelegen plek gezocht en toen heb ik wat rondgereden, aan de linker kant, haha :p Toen zijn we naar de Botanic Gardens gereden (hij reed :p), want ik wilde possums zien. Maar ze waren dicht natuurlijk, het was 2 uur 's nachts. Hebben in de parken erom heen gewandeld en heel veel possums gezien! Rare beesten, lijken op gigantische eekhoorns :p (google maar). En sommigen maakten een heel raar geluid.. Was een heerlijke avond ^^

Zaterdag was een chilldagje. Gechillt met Veronica, een vriendin van haar uit Colombia & haar Australische vriend. En 's avonds zijn we naar een italiaans restaurant gegaan waar we een superlekkere pizza hebben gegeten :) Daarna de hele avond drankspelletjes in t hostel gedaan; fuck the bus en mijn favoriet: flip cup :p En offcourse had ik daarna weer met de Aussie afgesproken.. :p Vanaf morgen is hij op roadtrip met de Smart Group, dus zie ik hem even niet.

En toen was het weer jobhunten. Elke morgen reageren op de nieuwste advertenties op Gumtree en Seek. Heb ook t Work&Travel Company gebeld, en nu sta ik permanent op de joblist voor Melbourne. Ik hoef niet elke dag te bellen dat ik beschikbaar ben, want ze krijgen niet heel vaak jobs voor Melbourne. De Aussie heeft me ook wat hospitality-agencies gestuurd. Ben naar eentje toegegaan, en t was een beetje hetzelfde als bij die ene, waar ik een paar weken geleden was; er stond een chaggi vrouw achter de balie, ik vertelde m'n verhaal en ze zei 'Oké, heb je een cv?'. Ik gaf mijn cv, en ze keek er heel lang na. Toen zei ze uiteindelijk 'Ok, the only thing I can do for you right now, is to put it in the database. If an employer thinks you are the right person for the job, he calls us, and then we give you a call, ok?' En dat was t? Geen gesprek ofzo, over mij, waar ik naar op zoek ben? Dan niet.

Donderdag had ik een jobinterview voor sandwich hand / food prep in North Melbourne. Eindelijk was t mooi weer, dus ik ik ging lopend. Ik kwam aan en er waren meer mensen aan het wachten. Ze interviewden iedereen in kleine groepjes. De man vertelde een beetje over de baan, vroeg iedereen een voor een wat ze nu doen en hoe lang ze in melbourne willen blijven. En toen was t 'Hebben jullie nog vragen'? Ik vroeg maar 'Hoe ziet n dag werken eruit?' En toen was het voorbij, want het volgende groepje kwam. Was echt iets van 10 min ofzo..
Daarna ben ik naar 3 verschillende agencies geweest. Ze lagen best ver uit mekaar, dus heb veel gelopen vandaag. Ze vroegen me dingen als 'heb je ervaring met servetten vouwen/op schoot leggen, met 'ronde tafels', bruiloften?' Tja daar heb ik geen ervaring mee.. Dus ik zie wel of het iets wordt of niet.

Vrijdag weer jobsearchen op internet, en 's avonds weer met de Aussie naar de chocolaterie geweest :) Max Brenner heet het, en je kunt er vanalles krijgen: echte warme chocolade, in zogenaamde 'hugmugs', choco-fondue, crêpes, belgische wafels en zelfs 'chocolade pizza'. My new favorite place :))

Zaterdag, chilldag. Even niet met het jobsearchen bezig zijn. 's Avonds met Veronica bij de mexicaan gegeten; lekkere nacho's en een burrito. En toen weer gezellig drankspelletjes gedaan. Het was de bedoeling dat we eindelijk eens een keer uit zouden gaan, maar de avond resulteerde in een ladiesnight: Veronica, Miriam en ik eindigden in de 7eleven, waar we timtams, chips, haribo en weet ik 't allemaal gehaald hebben. Toen zijn we terug naar de kamer gegaan, en hebben we de rest van de wijn opgedronken, gegeten en gekletst :)

De volgende dag ben ik met Veronica naar de Queen Victoria Market gegaan. De locals noemen het 'Queen Vic' of 'Vic Market'. Fruit, avocado's en hummus gekocht. Echt een super leuke markt, heeft een beetje een Frans sfeertje vind ik :) Met soort van 'winkeltjes' waar kaas, vlees en worsten aan een touw aan het plafond hangen. De volgende keer neem ik zeker mijn camera mee :)

Maandag had ik weer een jobinterview. Dit keer in een restaurant in Toorak, voor 'waitress'. Ging weer heel snel, alleen maar over mijn cv gehad, over mijn vorige baantjes. En voor hoelang ik in Melbourne wil blijven en wanneer ik beschikbaar ben. Ik vroeg of ze maar naar 1 iemand op zoek zijn en hij zei 'Ohh, maybe 2, maybe 3 persons, depands on the people I will speak to today'. Dus dat is op zich wel goed, wat meer kans voor mij.

Dinsdag weer een beetje jobsearchen en 's avonds was karaoke avond! Ik was er de hele dag al zenuwachtig voor en ik wilde écht écht écht niet zingen.. Maar ja, ik had het beloofd. Na heel lang weigeren heb ik toegezegd om te zingen met 2 andere meisjes van de smart group. We zongen 'I'm yours' van Bruno Mars. En het was helemaal niet zo erg als ik dacht! :) Want iedereen zong met ons mee. Later heb ik nog 'wonderwall' gezongen met de Aussie en nog een meisje. Ik geloof dat ik karaoke leuk begin te vinden. Als ik maar genoeg drink :p Was best trots op mezelf, haha. De volgende keer ga ik alleen zingen. Misschien. Haha

De volgende dag had ik weer een jobinterview, dit keer voor waitress in een café. Was best pittig om op tijd op te staan, want ik lag pas rond 4en in bed. De eigenaar heeft 2 cafés en op woensdag is hij in t café in Moonee Ponds. Maar het café waar de job voor is, ligt dichterbij, in Hawthorn. Ik moest om 10.20 de trein pakken, maar die had vertraging.. Meteen gebeld en het was niet erg gelukkig. Was een hele aardige man en hij zei dat ik de volgende dag op een 'trial' mag komen! Ben heel erg benieuwd en best wel zenuwachtig. Maar als ik karaoke kan zingen, kan ik dit ook!

De volgende morgen om 8.20 de trein naar Hawthorn gepakt en om 9 uur begon mijn trial. Moest de mensen naar de tafels brengen, bestellingen opnemen en de koffie of het ontbijt serveren. Was een leuk cafeetje. Er was nog een ander meisje, in de keuken, zij maakte het ontbijt en voorin was er een barista (degene die de koffie maakt), Tom. En Tony, de manager, deed vanalles wat. Om 11 uur zei Tony dat ik naar huis kon, want er kwam vanmiddag nog een meisje op trial. Aan het einde van de dag zou hij een keuze maken tussen ons twee.

Intussen is Daphne ook vertrokken, naar Kreta. Ineens staat mijn kleine zusje ook op eigen benen. In het buitenland. Raar maar waar. Het zal ons goed doen en we zullen er heel veel van leren. Het is moeilijk voor te stellen, dat als we mekaar weer zien, we zoveel mee hebben gemaakt en waarschijnlijk heel anders in het leven staan... Daf, ik ben super trots op je, je gaat vast en zeker een toptijd tegenmoet! Je kunt 't, ook al denk je soms van niet, en heb je soms heimwee. Het komt allemaal goed en 't wordt misschien wel de beste tijd van je leven! Geniet ervan, little sis! <3


Toen belde Tony, van 't café, en hij zei dat hij het andere meisje heeft aangenomen, omdat zij meer ervaring heeft... Vind 't echt kut. Maar ja, niks aan te doen.

Denk dat ik mezelf echt een tijdslimiet moet geven, met het werk zoeken. En anders verder reizen. Maar hoeveel tijd? 2 weken? 3 weken? En waar naartoe? Cairs, in het warme noorden, waar nu heel veel backpackers zijn? Brisbane? Perth, wat niet op m'n route ligt? Of toch farmwork zoeken? Maar het is moeilijk om een goede farm te vinden, die je per uur betaald, en niet per 'kist' of per 'ton'. Ik moet wel wat kunnen sparen, want m'n geld raakt op...
Decisions, decisions, decisions...

Maar, al met al, voel ik me wel wat beter nu. Er was n tijd dat ik echt dacht 'Wat doe ik hier...' Ik haatte m'n baan, ik haatte Melbourne. Maar nu voel ik me meer op m'n plaats. Ik heb Veronica & Miriam en als een van ons zich rot voelt, helpen we mekaar erdoorheen. Ben veel aan het solliciteren (volgende week weer een interview), dus dat is goed. En ik ben veel bij de Aussie. Hij woont in een shared house en heeft op dit moment maar 1 housemate, een Italiaans meisje. Kan het goed met haar vinden, dus we zijn vaak met z'n 3en (en haar 2 katten :p) aan het chillen.

Ik weet niet waar t allemaal heen gaat. Maar het komt allemaal wel goed. En in de tussentijd ben ik gewoon aan het genieten.

We zullen zien :)

Kisses to everyone xxxxxx


Michelle



  • 17 Mei 2014 - 14:24

    Mariet:

    Hee Michelle.........
    Wat een uitgebreid verslag weer........
    Geniet zoveel als je maar kan!

    XX Groetjes Mariet

  • 19 Mei 2014 - 16:22

    Dagmar:

    Ha moppie,
    Sjezus, wat een verhalen allemaal, het valt toch niet altijd mee, daar Down Under, maar ik ben toch wel heel blij en trots dat je de moed niet opgeeft mbt werk zoeken!! Je ziet, na regen komt toch altijd zonneschijn, ookal denk je soms wtf doe ik hier nou eigenlijk...
    Maar goed dat je de vriendinnen daar hebt zitten en dat jullie elkaar op kunnen vangen!
    En mijn verjaardagskadootje van jou...was helemaal het einde... wat heb ik (weer) moeten janken kind, ik was er zoooo ontzettend blij mee, dat kun je je bijna niet voorstellen!! Ben zo
    super trots op jou.... Kan zo weer gaan janken!
    Ondanks dat jullie er niet waren, heb ik toch een hele fijne verjaardag gehad met mijn lieve
    vrienden en familie, maar ...volgend jaar vieren we het weer samen!! Verheug ik me nu al
    op, haha.
    Hier is het nu ook mooi weer en ik geniet van mijn gezellig tuintje!
    Ik wens je nog heel veel plezier en wacht vol spanning op je volgend verslag!
    Heeeeel veeeel kusjes, knuffels van mummy,xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 22 Sept. 2013
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 48533

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 29 Januari 2015

Backpacken Australië!

Landen bezocht: