Cairns, the Daintree Rainforest & Cape Tribulation - Reisverslag uit Cairns, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu Cairns, the Daintree Rainforest & Cape Tribulation - Reisverslag uit Cairns, Australië van Michelle Cremers - WaarBenJij.nu

Cairns, the Daintree Rainforest & Cape Tribulation

Blijf op de hoogte en volg Michelle

02 September 2014 | Australië, Cairns



G'day mate, how you're going?

Mijn East Coast adventure is begonnen! Ik zit op dit moment in het prachtige, warme paradijsje Cairns! :D En mijn nieuwe hostel heeft een heerlijke relaxte sfeer, tis echt genieten hier :)

Maar even terug naar waar ik gebleven was:
Ik heb nog even gewerkt als 'houthakkersmeisje'. Het was echt even doorbikkelen. 'Het is het waard, het is het waard..', dacht ik bij mezelf. 20 augustus pakte ik dan eindelijk om half 10 's ochtends de bus richting Cootamundra om vervolgens om half 4 de trein naar m'n oude vertrouwde Sydney te pakken :) Wat een ongelofelijk fijn gevoel, eindelijk van Doug verlost! En eindelijk weg uit dat stomme Griffith, waar ik 9,5 week (véél te lang) gezeten heb. Met een smile op m'n gezicht viel ik in slaap.

- Sydney -

Rond 9 uur 's avonds kwam ik aan en ging ik weer naar Tokyo Village, het hostel waar ik toen ook zat. Zou het nog hetzelfde zijn? Ik kreeg een kamer voor mij alleen, omdat er niet veel mensen zijn op t moment en in de andere dorms zitten de 'longtearmers' (mensen die hier al heel lang zijn & ze willen niet dat er de hele tijd nieuwe mensen in- en uitchecken). Zag nog best veel mensen die er nog stééds zaten, best grappig :p

De volgende dag heerlijk lang gedoucht, was gedraaid, normale boodschappen gedaan, naar de bank geweest en daarna naar Paddy's Market gegaan, om lekker goedkoop fruit & veggies in te slaan. 's Avonds heeerlijke sushi gegeten (dat heb ik in al die weken maar 1 keer gehad, in t winkelcentrum en dat was niet te vreten..).

Vrijdag heb ik iets heel leuks gedaan, wat ik al heel lang heb willen doen; ik ben naar een Yoga-les geweest! :) De Yoga-studio heet 'Barefoot Yoga' en heeft een heel leuk concept: omdat yogalessen best prijzig zijn heeft iemand deze studio opgericht, die volledig werkt via donaties. Je mag zelf kiezen wat je wilt betalen voor een yogales. Zo kan iedereen, met veel of weinig geld, yoga volgen :)
Ik liep naar de schattige wijk Paddington, en om 10.30 begon de les 'Gentle Hatha'. Geen idee wat het verschil is tussen alle lessen, misschien kan ik het uitleggen als ik d'r een paar geprobeerd heb :). Ik kwam binnen en het rook heerlijk naar wierook. Ik stelde me voor aan de yogateacher Romina en legde uit dat het m'n eerste les is, en dat ik waarschijnlijk best stijf zal zijn, vanwege m'n 'houthakwerk' :p Moest ze wel om lachen en zei dat deze les perfect is voor beginners. Was heel leuk, soms een beetje raar (met z'n alle 'Oooooohhhhmmmm' roepen), en soms wel pittig om bepaalde poses vast te houden. We hadden ook houtblokken waar we onze handen op moesten laten rusten, en een riem waarmee we liggend onze voeten/benen mee moesten strekken.
Na de les heb ik 10$ gedoneerd (ze verwachten 10-20$ per les), omdat ik volgende week nog een keer wil komen (kan dan weer 10$ doneren). Romina vond dat ik het heel goed deed, voor een eerste keer. Ik zei 'Ohh echt? Want ik voel me best stijf door al dat werken.. :p' 'Yeah, you were great!' En ze heeft me andere lessen geadviseerd, die goed zullen zijn voor mij. Ben benieuwd!

Ook ben ik naar het Work & Travel Company geweest. Heb m'n houthakkers-verhalen verteld aan het meisje van de traveldesk. (Heel veel mensen kunnen níét geloven dat ik dat (zo lang) gedaan heb :p) En toen zijn we een beetje plannen gaan maken voor m'n reis langs de oostkust. Ze heeft me advies gegeven over de buspas, een goedkope vlucht naar Cairns en natuurlijk heel veel verteld over alle tours die ik kan doen. Heb zelf ook een beetje research gedaan naar de prijzen, zodat ze me niet het duurste van het duurste aansmeren. Heb heel veel folders mee gekregen, en n schema wat we samen gemaakt hebben. Ik laat het allemaal even bezinken voordat ik ga boeken.

's Avonds weer sinds een lange tijd gekookt :p Gratis rijst met sweet&sour saus, kip, sperzieboontjes, mango en feta!

Zaterdag ben ik naar Glebe gegaan, voor een hele leuke markt. Hier was ik al een keer eerder geweest. Alles is heel boho/hippie ^^ Het was een beetje aan het regenen en er waren wat minder kleding-standjes dit keer, maar dat maakte het niet minder leuk! Heb nieuwe vintage sunnies (zonnebril) en een organic banana bread gekocht. Daarna nog naar een grote shopping mall geweest.

Zondag was t heerlijk weer. Heb de gratis bus gepakt, ben uitgestapt bij het Opera House (blijft mooi!) en toen ben ik lekker in de Botanic Gardens gaan wandelen. Beetje chillen, beetje slapen :p En Hannah & Ollie waren f voor 2 dagen in the City (die kom ik ook overal tegen :p), dus hebben we 's avonds afgesproken :) Eerst zijn we bij een Italiaan gaan eten en daarna hebben we bij Scu Bar wat drankjes gedaan ^^

Op maandag ben ik weer naar yoga gegaan! Dit keer naar de les 'Gentle Vinyasa'. Bij deze les was er wat meer beweging, veel herhalingen van poses en wat minder meditatie. Ik denk dat ik deze leuker vind dan de andere les. Ondanks dat we veel aan t bewegen waren, was het echt heerlijk ontspannend. Precies wat ik nodig heb. Ook Tammy (de yogateacher) zei: 'Omg, you did so well!! :)' Misschien ben ik een natuurtalent? :p Zie je 't al voor je: liggend op m'n rug, knieën richting m'n voorhoofd en benen in de lucht? :)
Toen maar weer terug naar Work&Tavel gegaan, voor de dingen te boeken die ik zeker wilde; de buspas, een super gave tour van 3 dagen en 2 nachten (lezen jullie nog wel in een ander verslag!) en heb m'n vlucht en accomodatie geboekt.
's Avonds lekker wraps met philadelphia, zalm en sla gegeten.

De volgende dag heb ik niet zoveel gedaan; een wasje gedraaid, spullen ingepakt, bij work&travel mijn buspas opgehaald.. En het was weer aan t regenen, dus verder in 't hostel gechillt.
Ben op tijd naar bed gegaan, want om 4 uur 's nachts ging ik met de trein naar het vliegveld! Dit was de eerste keer dat ik écht alleen vloog, dus best wel spannend. Gelukkig ging alles goed. Om 7 uur 's ochtends ging 't vliegtuig de lucht in. Zat op de eerste rij en aan 't raam, lekker chill. En tijdens het opstijgen zag ik een regenboog over Sydney :) Ik vloog lekker cheap met Tiger Air, blijf tenslotte een backpacker..

- Cairns -

3 uurtjes later kwam ik aan in Cairns! Buiten kwam er een muur van warmte me tegemoet (28 graden). Net als op vakantie, heerlijk :) Ik ben overigens in de staat Queensland, wat ook wel de 'Sunshine State' genoemd wordt!

Cairns ligt in het noordoosten van Australie. Het is een populaire reisbestemming vanwege het tropische klimaat en de nabijheid van vele attracties. Het Great Barrier Reef ligt op slechts anderhalf uur reizen per boot. Het Nationaal park Daintree en Cape Tribulation, op ongeveer 130 km ten noorden van de stad, zijn populaire gebieden om het tropische regenwoud te ervaren.

Het hostel waar ik verblijf heet 'Tropic Days' en ziet er echt super mooi uit! Ze hebben het super gezellig aangekleed en ze hebben veel hangmatten waar je lekker kunt chillen :) En niet te vergeten; een zwembad! Zeer chill. Ook dit hostel heeft een 'cosy/huislijke' sfeer, waar ik bewust voor gekozen heb. (anderen kiezen misschien voor party hostels, maar ik vind dat je in dit soort hostels leukere/interessante mensen ontmoet). Zo ontmoette ik op de eerste avond Nethan uit Israël, die met de motor door Australië aan het reizen is. En Jeroen, oorspronkelijk Nederlands, maar hij woont inmiddels al zo lang in Niew Zeeland, dat hij de Nederlandse taal verleerd is :p

De volgende dag heb ik eigenlijk alleen maar gechillt en 's avonds ben ik met een Duits meisje en een Zwitsers meisje naar de nightmarket gegaan. Was echt super leuk, overal leuke sieraden en 'hippie' kleding :) En daarna hebben we drankjes in de 'Woolshed' gedaan.

Op vrijdag had ik een tour geboekt naar het Daintree Rainforest & Cape Tribulation! Voor 2 dagen, dus ik bleef er ook een nacht slapen! Hier keek ik heel erg naar uit, want ik ben nog nooit in een regenwoud geweest..
Om 7 uur werd ik opgehaald. Er waren 18 man in de bus, dat waren dagjesmensen & de mensen die een nacht bleven. Onze gids was George, een enthousiaste Aboriginal die niet ophield met vertellen :p We reden de 'Scenic Coastral Drive', wat heel mooi was: een lange kronkelweg met uitzicht op de zee en als je tussen het regenwoud door keek zag je prachtige verlaten strandjes. Ook zagen we velden met super veel wallabies en veel sugar cane velden. George vertelde vanalles over de omgeving en Aborigional verhalen. Tussendoor stopten we voor morning tea & zoveel timtams als je op kon :)
We reden verder en gingen over de Daintree River via de ferry. Hier zagen we onze eerste krokodil in het water! Super vet :p Toen stopten we bij het Alexandra Range lookout point, waar we een mooi uitzicht hadden. En rond 12 uur reden we dan eindelijk het regenwoud in.
Het Daintree Rainforest is het oudste regenwoud ter wereld, schattingen van 100 tot zelfs 130 miljoen jaar oud maken dit regenwoud een stuk ouder dan de meer beroemde Amazone. Deze jungle bevat ongelofelijk veel plant -en dier soorten, velen bedreigt, andere uniek voor dit gebied, en er zijn zelfs bomen ontdekt hier die volgens wetenschappers al lang uitgestorven waren.
We kregen hier een guided rainforest walk via de Jindalba Boardwalk. Onze gids George vertelde vanalles over hoe de Aborigionals verschillende planten en vruchten gebruiken als voedsel of medicijn. Zo kwamen we wat mieren tegen die naar mint smaken, en de Aborigionals laten zich door deze mieren bijten in hun hals, wanneer ze ziek zijn. De 'mint' zorgt ervoor dat de verkoudheid weggaat. Ook kwamen we blauwe besjes tegen, die opzich een beetje naar avocado smaken, dus je denkt 'hmm, smaakt wel lekker'. Maar als je er meer van eet, zwelt je hele tong op :p
Terug in de bus zagen we ineens een Cassowarry oversteken! Cassowarrys zijn grote vogels, die op struisvogels lijken, maar hebben een felle blauwe kop. Ze zijn heel gevaarlijk en kunnen je aanvallen als je je in hun territorium bevind. Het was dan wel een baby, zonder blauwe kop, maar het is heel zelden dat je ze ziet, dus dat was wel speciaal :)

Toen werden we naar onze accommodatie gebracht. Ik en nog een Engels meisje, Lesley, verbleven in 'PK's Jungle Village'. Het zag er heel leuk uit; overal bungalow hutjes, ze hadden een zwembad en een super leuke bar (de reden dat ik hiervoor gekozen had :p). De anderen sliepen in een ander hostel, 'The Beachhouse'. Nadat we de spullen gedumpt hadden, besloten we een wandeling te maken over het strand. We hebben heel lang gelopen; stukjes door de bush en 'mangroves', over Myall beach en tenslotte kwamen we uit bij Cape Tribulation: 'Where the rainforest meets the reef'. Een van de weinige plekken op aarde waar het groene regenwoud grenst aan het strand. Dat, samen met de koraalzee op de achtergrond, is echt een stukje paradijs, wat ik gelukkig heb mogen ervaren. We hebben lekker gechilld en gepraat over vanalles. Er waren bijna geen andere mensen, waardoor het bijna leek alsof we dit stukje paradijs voor onszelf hadden. Dit is echt zo'n typische plek waar je gaat nadenken en soulsearchen.
Na onze lunch liepen we verder en zagen we Anna en Ulf (beide Duits) en we besloten om met z'n vieren naar ons hostel te gaan. Daar hebben we lekker pizza gegeten en wat biertjes gedronken, en intussen was Emily (Duits) er ook bij gekomen, die in nog een ander hostel zat.
Het werd donker buiten en we wilden de rest naar hun hostel brengen. Eerst Emily afgezet, die nog redelijk dichtbij zat. En toen moesten we helemaal naar het Beachhouse. In het donker. Door het regenwoud. Waar allemaal enge beesten zitten; slangen, spinnen, cassowarries, krokodillen..(!) We hadden maar 1 klein mini zaklampje, maar het was nogsteeds zo donker en we waren zo bang.. :p Bij elk geluid wat we hoorden, schreeuwde iemand 'omg a cassowarry!' 'Ahh! What if it's a crocodile?!' En toen we 20 minuten gelopen hadden, zeiden we 'Oke jongens, we zijn echt gek dat we dit doen... Waarom gaan we niet terug naar het hostel en vragen we iemand om een lift?' Dus toen hebben we dat gedaan, en Anna en Ulf hadden gelukkig ook een lift kunnen krijgen van iemand.
Toen gingen Lesley en ik terug naar de bar en we waren een beetje rond aan het kijken wat we konden doen.. En ineens kwam er een jongen naar ons toe en vroeg of we mee wilden poolen. Dat wilden we wel. Hij was hier met een hele groep vrienden, allemaal Aussies, uit Melbourne :) Het was heel gezellig; we hebben daarna nog biertjes gedaan met de jongens en gepraat over vanalles. En toen besloten Leslie en ik om met Winston en Jedd naar het strand te gaan om naar de sterren te gaan kijken! ^^ We moesten weer een stukje door de bush, in het donker, maar dit keer hadden we de jongens bij ons, dus we waren niet zo heel bang :p Onderweg hadden ze nog een gecko en kikkers voor ons gevangen, om te laten zien :p En toen we bij het strand aankwamen waren we omringd door duizenden sterren.... Zooo romantisch was het; de sterren boven ons, het regenwoud achter ons, de zee voor ons... De rest laat ik aan jullie fantasie over... :p

De jongens vertrokken de volgende dag, omdat ze weer terug naar Melbourne vlogen en Lesley en ik hadden met de rest afgespronken. Er was wat miscommunicatie waardoor we Emily hebben misgelopen en daardoor waren we ook niet op tijd bij de rest.. Dus toen zijn we maar met z'n tweetjes naar het Kulki (Cape Trib in Aborigional) lookout point gelopen, voor een brekkie met mooi uitzicht :) Daarna weer via Cape Trib beach terug naar het hostel gelopen, waar we om 12 uur werden opgehaald voor de tour. We hadden een hele grappige gids, Peter, die na elk verhaal zei 'Relax guys, relaaaax. Noooooo worries...' Als eerste kwamen we bij de Daintree Ice-cream factory, waar we super lekker ijs konden proeven, gemaakt van tropische vruchten uit het regenwoud. En toen was het tijd voor de wildlife cruise over de Daintree River, waar we crocs gingen spotten! Super vet :) Ik denk dat we een stuk of 6/7 crocs hebben gezien. De meeste waren baby's, maar 1 was middelmatig en 1je was echt groot! Super gaaf om te zien.
Daarna kregen we afternoon tea en gingen we op weg naar Mossman Gorge. Mossman Gorge is een mooi stukje regenwoud, waar de Kuku Yalanji people leven. Er was een mooi riviertje, dat was de enige plek waar je veilig kon zwemmen, want in de rest van de creeks zitten crocs... Na Mossman gingen we op weg naar Port Douglas. Dit is een mooi klein havenstadje waar de rich & famous heen gaan. Jackie Chan en Bill & Hillary Clinton hebben hier een huis en ook Lady Gaga, Justin Bieber en Miley Cyrus zijn hier gespot.
Als laatste gingen we naar het Rex Range lookout point, voor een laatste glimp over Cape Trib & de Daintree en toen via de mooie coastral drive weer terug naar Cairns. Héél blij dat ik dit gedaan heb, leuke tour & we hadden een leuke groep :) En ook nog wat andere leuke mensen leren kennen, haha :p
's Avonds ben ik nog met Lesley, Anna en Ulf de stad in geweest. We hebben over de Esplanade gelopen, een tijdje staan kijken bij een vuurshow en toen biertjes gedronken bij een Bavarian beerhouse.

Dinsdag ben ik met 2 Taiwanezen into town gegaan. Ze waren vandaag aangekomen en ik vind t altijd leuk om nieuwe mensen wegwijs te maken :) Er was muziek op de Esplanade en we hebben bij een burgertentje heerlijke Aussie burgers gegeten. Daarna ben ik lekker gaan winkelen en weer naar de nightmarket gegaan. 's Avonds hebben we een kippetje van de markt gegeten :)

Maandag ben eerst lekker gaan chillen in het hostel en smiddags met Lesley into town gegaan. Het was haar laatste dag en we hebben gelucht bij een all-you-can-eat Thais tentje :)
En 's avonds was er de famous 'Aussie BBQ' in t hostel! Zooo lekker en er was zo veel eten. Heel veel salades, fruit, veggie burgers, sausages en ik heb kangoeroe, krokodil en emu gegeten! :) En raad eens wat ik het lekkerste vond...
Krokodil! Haha :p
Echt top geregeld van de eigenaren en er waren veel mensen, dus veel nieuwe mensen ontmoet. Heb mijn houthakkersverhaal verteld en iedereen vond het heel knap dat ik zo lang daar ben gebleven :p Daarna was er een didgeridoo show/competition. Het woord 'didgeridoo' is geen Aborigional woord, maar het wordt zo genoemd omdat het klinkt alsof iemand 'didgeridoodidgeridoodidgeridoo' zegt, als erop gespeeld wordt. In sommige stammen mogen vrouwen geen didgeridoo spelen, omdat ze geloven dat mannen dan zwanger raken..(??)

Binnenkort is het alweer tijd om het mooie Cairns te verlaten. Ik weet nog niet op welke dag. Wil hier eigenlijk nog wel een tijdje blijven. De volgende bestemming is in ieder geval Townsville, wat een tussenstop zal zijn om naar Magnetic Island te gaan!


Lots of love from paradise,

Michelle

  • 02 September 2014 - 14:21

    Dagmar:

    Ha meid, ik kan alleen maar zeggen: super vet, cool, geweldig dat je dit allemaal mee mag
    maken!!! Zoveel indrukken, nieuwe mensen, een mooi stuk van onze aardbol mag je
    zien!!! Keigaaf!! En alleen maar genieten, je hebt het verdiend!! We waren al aan het
    fantaseren dat jij je eigen hostel begint, ik zou dan Hollandse pannenkoeken gaan
    bakken en Daf zou een salonnetje daar beginnen, haha, dan zou een bak zijn!!
    Nee zonder gekheid, het is keitof dat je dit allemaal meemaakt en ik ben nog steeds
    hartstikke trots op je!! Ik wacht vol spanning op je volgend verslag!! Xxxxxkusjes!!!

  • 07 September 2014 - 21:34

    Mariet:

    Hee Michelle, ik lees steeds je verslagen.... Hartstikke tof wat je allemaal meemaakt!
    Dit nemen ze je je hele leven niet meer af......
    Groetjes en toi toi toi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 22 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1199
Totaal aantal bezoekers 48530

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 29 Januari 2015

Backpacken Australië!

Landen bezocht: